Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen oppdaterer via skyen Fra i sommer vil Volkswagen regelmessig sende programvareoppdateringer "Over-the-Air" (OTA) til ID.-modellene, med nye funksjoner og økt komfort. |
||||||||||||||||
Første modell ut er ID.3 1st. Den nyeste programvareversjonen "ID.Software 2.3" vil bli levert til "First Movers Club" kunder via mobildataoverføring i løpet av juli 2021. Oppdateringen inkluderer justeringer og forbedringer av drift, ytelse og komfort. Oppdateringer for alle ID.3-, ID.4- og ID.4 GTX-kunder følger gradvis. I fremtiden vil Volkswagen oppdatere programvaren for ID.-modellene hver tolvte uke. – Volkswagen girer opp et hakk når det gjelder digitalisering. Etter den vellykkede utrullingen av vår helelektriske ID.-familie, skaper vi nå en helt ny, digital kundeopplevelse med nye funksjoner og større komfort. Fremover skal dette gjøres hver tolvte uke, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen. – Dette gjør oss til den første volumprodusenten som regelmessig skal levere omfattende Over-the-Air-oppdateringer. Dette er en viktig milepæl i implementeringen av vår ACCELERATE-strategi, som forbereder Volkswagen på fremtidens tilkoblede, digitale mobilitet, sier Brandstätter. VW-sjefen regner kanskje ikke Tesla som en volumprodusenten? De har jo hatt denne muligheten siden «tidenes morgen». Den første oppdateringen for de helelektriske ID.-modellene kommer ifølge produsenten med mange funksjonelle forbedringer. Disse inkluderer forbedrede lysfunksjoner, optimaliserte sensorer og dynamisk lysassistent, forbedret drift- og designendringer for infotainmentssystemet, samt ytelses- og stabilitetsforbedringer. Programvareoppdateringene leveres via mobil dataoverføring, direkte til de sentrale høyytelsesdatamaskinene i ID.-modellene (In Car Application Server, forkortet til ICAS). Når det gjelder nyere biler basert på den moderne MEB-plattformen, overtar disse modellene funksjoner som på tidligere kjøretøygenerasjoner ble distribuert over en rekke kontrollenheter. Den nye elektronikkarkitekturen er ikke bare kraftigere og mer intelligent, den forenkler også utvekslingen av data og funksjoner mellom systemer i bilen. Dette gjør det mulig å nå og oppdatere opptil 35 kontrollenheter via Over-the-Air-oppdateringene. – Biler som alltid har den nyeste programvaren om bord og tilbyr en utmerket digital kundeopplevelse, er ekstremt viktige for Volkswagens fremtidige suksess, sier Thomas Ulbrich, styremedlem for utvikling i Volkswagen. – Vi etablerte prosjektenheten ID. Digital for å gjøre det mulig for oss å oppdatere programvare i bilen kontinuerlig. Dette gjør oss i stand til raskt å samle tilbakemeldinger fra kunder, og å komme med forbedringer etter kundenes ønsker. ID.-modellene blir jevnlig oppdatert etter levering, og kundebiler beholder verdien bedre, sier Ulbrich. Drivkraften bak digitaliseringen av Volkswagen er det tette samarbeidet mellom ID. Digital og CARIAD, Volkswagengruppens bilprogramvareorganisasjon. Dette samarbeidet gir et vell av programvareekspertise. Volkswagen drar nytte av selskapets skybaserte system, samtidig som det bruker hastigheten til det smidige programvareselskapet CARIAD. – OTA-oppdateringer er en sentral funksjonalitet i den digitale, tilkoblede bilen, sier CARIAD-sjef Dirk Hilgenberg. – Dette blir normen for kundene, akkurat som å laste ned det nyeste operativsystemet eller appene på smarttelefonen din.» Med Over-the-Air oppdateringer av programvaren legger Volkswagen grunnlaget for nye forretningsmodeller, i tråd med ACCELERATE-strategien. I fremtiden trenger ikke kundene nødvendigvis å bestemme seg for funksjoner for bilen sin når de kjøper den, eller hvilken konfigurasjon som vil gi en høyere annenhåndsverdi. Dette er fordi maskinvaren i stor grad vil bli standardisert. I fremtiden kan tilleggsfunksjoner og innovativ teknologi legges til senere via programvareoppdateringer.
|