Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ikke siden 2011 har Peugeot kjempet på Le Mans. Nå har de vist den bilen de skal bruke for å forsvare fransk ære neste år, og forhåpentlig skal deres nye 9X8 gi Toyotas GR010 skikkelig konkurranse. Det nye regelverket regulerer mange elementer rundt karosseri og aerodynamikk og beskriver strenge ramme for hvilke motorer som kan yte hvor mye. For selvfølgelig dreier det seg mye om el her – bilene er hybrider, men et par mil nærmere noe som kan brukes på landeveien enn det Formel 1 for tiden byr på. Et hovedpoeng er at bilen aldri skal kunne levere mer enn 500 kW til veien ved enhver tid. Det betyr for eksempel at dersom elmotoren på forhjulene blir bedt om å dra bilen ut av svingen med full pull på 200 kW, er forbrenningsmotoren som leverer til bakhjulene, begrenset til 300 kW. Riktignok får bilene lov til å kjøre på 515 kW på slutten av rett-strekningene – men det er der batteriene sannsynligvis er tømt, slik at de får en egen «alternator-intens» periode. Det er riktignok ventet at grensen på 200 kW som er den maksimale ytelsen fra el-avdelingen – uansett hva elmotoren driver – vil bli senket for å gjøre det hele litt billigere for deltakerne. Peugeots bil har en 165 kg tung V6 motor på 2,6 liter, twin turbo, som gir 500 kW (671 hk.) og driver bakhjulene gjennom en syv trinns kasse. I tillegg har den altså en elektrisk motor for forhjulene som gir 200 kW, eller 268 hk. Peugeot insisterer på at denne delen er utviklet av gatebilfolk. Nå er ikke et batteri på 900 Volt akkurat gatebil-standard, ei heller en batterikasse i karbon som er en del av den bærende konstruksjonen. (saken fortsetter) Nå er imidlertid disse elementene skjult under et spennende karosseri som Peugeot insisterer er resultatet av en intern designkonkurranse. Da regner jeg med at alle deltakerne fikk greie på at de kunne droppe vingen bak. Olivier Jansonnie, sjef for Peugeot Sport, sier at de nye reglene gir konstruktørene muligheter til å eksperimentere, til å tenke nytt og ta mengder av ny teknologi i bruk. – For eksempel, forteller han, – står det at bare én aerodynamisk komponent kan være bevegelig, men det står ikke hvilken. Våre forsøk og simuleringer har vist oss klart at høye ytelser på banen, ikke var avhengig av en stor bakvinge. Dessverre avslører han ikke hvilke av denne bilens karosseribiter som er bevegelige. Det skulle ikke forundre meg om man finner den på undersiden. Men når vi snakker om aerodynamikk er det verdt å minne om Gerard Welter, en gang Peugeots designsjef som moonlightet med egne Le Mans-biler. Han la mengder av Peugeot-komponenter inn i bilene sine, men de opptrådte under eget merkenavn: WM. I 1988 startet han «Prosjekt 400» som han klarte å gjennomføre fra et lite «hull-i-veggen» verksted og en innebygd sans for aerodynamikk. Det året satte bilen hans den absolutte hastighetsrekorden på Le Mans, med litt over 400 km/t nedover Mulsanne-langsiden. En rekord som vil bli stående evig, det tok ikke lang tid etterpå før sjikanene kom. Men hva med en annen elegant liten designfinte på den nye konkurrenten: (saken fortsetter) Matthias Hossan er designsjefen her og forteller at: – Vi har lagt stor vekt på interiørdesignen og har modellert det hele på vår i-Cockpit oppskrift. Hvorfor? Jo, fordi bilen umiddelbart skal kunne identifiseres som en Peugeot når TV viser bilder innenfra. Det er Peugeots ferske CEO Linda Jackson (ex-Citroën) som fronter denne innsatsen som hun ser på som en integrert del av Peugeots «Energy transition». 70 prosent av bilene derfra skal være elektrifisert ved årsskiftet. Og når hun blir spurt om vi kan vente oss en 9X8-gatebilversjon svarer hun – Altfor tidlig å si. Først skal vi vinne. Men muligens må vi kanskje vente til 2023 med å se bil&pokal. Peugeot er selvfølgelig svært opptatt av å vinne gull-løpet – i 2023 fyller 24-timers på Le Mans 100 år. Og de nye reglene sier at biler som deltar må være homologert, og når de først er det, er det aller meste frosset. Det er sannsynlig at Peugeot vil ønske å kunne innføre forbedringer så lenge som mulig, og da er det kanskje litt dristig å låse hele konstruksjonen allerede neste år. Forresten, hvis du vil se hvordan det egentlig står til med WEC-familien nå, så forsøk å finne noen som sender fra Monzas seks-timers 16.-18. juli. Det ser ut som ting begynner å falle på plass etter pandemier og avlysninger.
|