img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Ny Lotus med AMG-hester
Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.

Det er selvfølgelig kinesiske Geely som har gitt Lotus den fornyede selvtilliten som gjør at de nå planlegger å gå fra cirka 1500 biler per år, til 4800 med den nye – og flere dersom etterspørselen krever det.

Geely gikk inn med litt over 50 prosent i Lotus i 2017, og sammen med den andre store aksjonæren, Proton fra Malaysia, har de investert mer enn to milliarder pund i nye produksjonsanlegg og i forskning og utvikling hos dette engelske ikonet.

Det har lenge vært kjent at de er i ferd med å ferdiggjøre sin to millioner pund dyre Evija batterielektriske superbil som skal bygges i bare 130 eksemplarer (det er den 130. modellen i den lange Lotus-historien), men det er Emira som skal representere det klassiske Lotus-begrepet i mange år fremover.

Den skal erstatte 11 år gamle Evora (som i dag koster mer enn 86.000 pund) og skal også fylle hullet etter Elise og Exige.

Forretningsplanen til Lotus forteller derfor om to versjoner. En med den velkjente kompressormatede V6 motoren fra Toyota, og en med en turbo-firer fra Mercedes AMG.

Men i tillegg har Lotus sørget for å bruke stor-skala for å få ned kostnadene, plattformen skal brukes av to andre produsenter – Alpine er en av dem.

Chassiset er basert på den velkjente limte og naglede aluminiums konstruksjonen som ble innført på Elise i 1996 – med masse hjelp fra Norsk Hydro. Nå produseres den i en ny og sterkt automatisert fabrikk som ligger 15 kilometer fra hovedanlegget i Hethel.

Den nye bilen måler 4412 x 1985 x 1225 mm med en akselavstand på 2575 mm – marginalt større enn Evora. Og selv om akselavstanden er den samme, er sporvidden bredere foran og bak.

Se tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button teste Emira (saken fortsetter):

Den som kommer i salg først, blir høy-spekk versjonen med V6 motoren på 394 hk og enten en automat eller manuell kasse.

AMG motoren – som dukker opp takket være Geelys investeringer i Daimler – vil levere 355 hk og komme sammen med AMGs dobbel-clutch kasse. 

Med en vekt på bare 5 kg mer enn Evora, 1405 kg, bør den få prestasjoner på linje med Alpine A110 S eller Porsche 718 Cayman GT4 – det vil si 100 på under 4,5 og langt på nordsiden av 250 km/t.

Lotus har foreløpig ikke sagt noe Emira-ytelsene.

Men de har fortalt at det ikke er snakk om aktivt chassis her, derimot skal bilen leveres i to chassis-versjoner.

Tour er standard mens Sports har en litt stivere setup, og med detaljer som smidde hjul, kraftigere bremser og Michelin Cup 2 dekk med gummiblanding spesielt utviklet for denne bilen.

Standard dekk er Goodyears Eagle F1 Supersport – en forbindelse som går tilbake til tidlige Esprit-dager.

Når det gjelder chassis-detaljer er listen over nye komponenter nesten like lang som den komplette listen over komponenter.

Her er det ikke mye som er hentet fra gamle Evora. Hjelperammer, opphengningsstag, motorfester, den hydrauliske styringen – overalt du ser er det nye biter. Noen av dem kommer sågar fra Evija.

Gavan Kershaw har som tittel Director of Vehicle Attributes. Det betyr at det er han som har ansvar for at en Lotus oppfører seg som en Lotus. Han sier at den nye er benchmarket mot Evora – pluss mer enn nok i tillegg, til at det blir merkbart at dette er en ny bil.

Den ser ut som en ny bil også. En nedskalert McLaren med en helt egen edge.

Russel Carr har designet denne også. Han har tegnet Lotuser siden 1990 og ble sjefdesigner i 2014.

(saken fortsetter)

– Vi ville overføre litt av superbil-dramatikken ned i sportsbilklassen, sier han.

– Derved har vi gjort den litt annerledes enn nære konkurrenter. Formen har veldig myke overflater som brytes av skarpe linjer som leker med lys og skygge for å gjøre den atletisk. Og selve førerhuset er senket ned mellom hjulene for å gi inntrykk av en sport-prototype, men uten at det gjør det vanskeligere for deg å komme inn eller ut.

– Dessuten er det hele krympepakket for å få den til å se ut akkurat slik den kjører, sier han.

Innvendig er dette en kompromissløs to-seter. Derfor er det plass til bagasje bak setene og en liten koffert i tillegg. Det er også koppholder (for første gang), dørlommer og andre oppbevaringsrom inni.

Foran føreren er det en skjerm du selv kan konfigurere, og ved siden av en berøringsskjerm med alle de vanlige informasjonene som g-krefter, dekktrykk eller rundetider(!).

Du kan også utstyre det hele med komplett infotainment-pakke eller med en lang rekke assistentsystemer – for eksempel anti-kollisjon eller alarm for kryssende trafikk bak, når du rygger.

Kanskje ikke førstevalget for den dedikerte Lotus-eieren?

V6-sekseren prises til ca. 75000 pund og vil bli levert kundene tidlig i 2022. Fireren kommer senere, prisen vet vi ikke, men det snakkes om ‘under’ 60.000 pund.

Derimot vet vi at den neste Lotusen – se bort fra Evija – blir batterielektrisk og at Geely har trukket opp planer der Lotus skal produsere titusenvis biler i året, sportsbiler, SUV-er og premium sedaner. Ikke så få av dem skal komme fra en ny fabrikk i Wuhan, Kina.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer