Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-registreringer - langt bak 2019 Europa-registreringer, 2 millioner bak 2019 Selvfølgelig har antall nybilregistreringer i Europa økt, også i juni. Men veksten er moderat, spesielt i forhold til de tre foregående månedene. |
||||||||||||||||
Ti prosent opp i forhold til i fjor er beskjedent, og i forhold til 2019 endte juni mer enn 200.000 biler bak. Akkumulert ligger vi to millioner etter. Hvis vi ser på hele området, EU + EFTA + UK, endte juni på 1,283 millioner personbiler. I fjor var det 1,132 og i 2019: 1,492. Akkumulert et vi på 6,486 millioner nå – det er 27 % over fjoråret som endte på 5,102 mill. Men fjoråret var til gjengjeld 40 % under første halvår 2019 der vi kunne bokføre 8,428 millioner. Fra 8,4 millioner for to år siden til 6,4 millioner nå – det er litt å ta igjen. Det vil si – det er vel ingen som tror at det blir tatt igjen, for årets nedgang er åpenbart ikke bare mangel på chips. Markedet var tydelig for nedadgående før pandemien satte sitt preg på bilsalget. Riktignok var ikke nedgangen de siste årene før pandemien så sterk at den ville blitt fremført til 6,4 millioner nå, men den var så stor at alle regnet med at nå var bilsalget for nedadgående. I fjor kunne vi fortelle om et akkumulert resultat etter første halvår som lå 38 % etter 2019, og la til at det var de store markedene som hadde krympet mest. Fra Spania med 51 prosent, til Tyskland med minus 35 %. I år er det Italia som har størst vekst, 51 %, med Spania på 34,4 % og Frankrike på 28,9 %. Den virkelige motoren i Europa, Tyskland, nøyde seg med 14,9 % økning. Med 1.390.889 nye biler ligger de langt bak 2019. Der gjorde de 1.849.000 biler i første halvår. Det er klart dette går ut over produsentene. Volkswagen Gruppen som gikk mindre frem i juni enn den gjorde samlet i første halvår, endte med 1.378.773 biler akkumulert i år. I 2019 var de 50.000 over to millioner. 700.000 uproduserte biler – det er noen timers produksjon det. Stellantis hadde også en laber juni, men har en mer markert akkumulert fremgang enn VW Gruppen. De har solgt 1.378.773 biler så langt i år. I 2019 var PSA og FCA samlet på 1.924.405. Renault kunne vise til 905.245 biler i 2019, etter første halvår i år er de nede på 561.710. BMW er på 469.567 mot 537.742, Mercedes på 366.642 mot 491.799 og Ford har 308.369 mot 510.761. De siste europeiske produsentene er Volvo med 166.594 nå og 174.623 da, og Jaguar Land Rover med 94.329 – ned fra 125.446 i 2019. Alle tall ifølge ACEA. Du finner hele statistikken her:
|