Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er tredje generasjon RS3 som nå lanseres, og den følger i fotsporene til A3 og S3. For nordmenn flest er nok A3 mest interessant som ladbar hybrid, men selvsagt fins det også entusiaster som går for toppmodellen RS3. Som tidligere ligger det en femsylindret 2,5-liter med turbo under panseret. Den yter 400 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 500 Newtonmeter. I råeste form tar den til hundre på 3,8 sekunder og til en toppfart på hele 290 km/t. I utgangspunktet er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men du kan be om en oppgradering som gir deg 280 km/t om du skulle ha behov for det. Velger du RS Dynamic-pakken kan du nå helt til 290 før det butter. Maks dreiemoment er til stede over et stort register – i hele området fra 2250 til 5600 omdreininger i minuttet. De 500 hestene står også til disposisjon i et større område enn tidligere, nemlig ved 5600-7000 omdreininger. Standard girkasse er 7-trinns DSG med raskere skift enn tidligere, enten du lar automatikken ordne opp eller du styrer manuelt via hendler på rattet. Firehjulsdrift – quattro på Audi-språket – er også standard med mer fordeling til bakhjulene enn tidligere. Du kan sågar velge drifting-modus. Audis femmere er blant mine favoritter når det gjelder sportslig lydbilde, og her hevder de å ha gjort lyden mer markant og enklere tilgjengelig gjennom fullt variable «flaps» som styres via kjøreprogrammet du velger. Innstilt på Dynamic og RS Performance åpner dessuten ventilene mye tidligere enn før, og vil du høre enda mer godlåt er det bare å krysse av for sportseksos når bilen bestilles. Forøvrig finner du eksklusive detaljer i så vel eksteriør som interiør som skiller RS3 fra sine mer moderate søsken. I Tyskland er RS3 Sportback priset til 60.000 euro mens du må betale 62.000 for sedanen. Norske priser er foreløpig ikke annonsert. Den offisielle lanseringen finner sted i løpet av høsten.
|