img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
74 bilder i galleri
Nye biler for 2022 Formel 1
Fremdeles gjør aerodynamikk at det kan være problemer med for tett racing. Neste års biler skal (nok en gang) håndtere det problemet.

Jeg skal villig innrømme at det har vært Formel 1 løp i år som ikke bare har vært effektive voggesanger.

Og selv om jeg ikke er direkte tilhenger av at folk kjører på hverandre, er det vanskelig å ikke bli interessert etter at Hamilton og Verstappen hilste på hverandre på Silverstone.

Jovisst – det henter ugreie tendenser opp til overflaten av veloppdragne mennesker, men bare innrøm det, gladiatorer er fremdeles attraktive.

Skal vi tro de teknisk kunnskapene bak disse bilene vil neste år kunne by på enda mere moro.

For nok en gang får vi høre at dagens biler har for høyt aerodynamisk grep, og for dårlig mekanisk.

Resultatet er at når bilene kjører tett, blir det ugreie aerodynamiske reaksjoner i bilene bak i køen som hildrer tett racing og hårreisende forbikjøringer.

Derfor går regelverket neste år blant annet ut på å gjøre bilene mindre effektive i aerodynamikken og sørge for bruken av gummi blir viktigere enn bruken av luft.

Vi får se, dette har vi hørt lenge. Men nå har Formula 1 Management, med Ross Brawn i spissen, presentert en bil slik de regner med at den kommer til å se ut neste år.

Avdukingen skjedde i forbindelse med det Britiske Grand Prix, og når verken publikum pep eller førerne gikk sin vei, kan vi kanskje håper at styresmaktene er på riktig vei.

Hovedendringene er (saken fortsetter):

Frontvingen
Vi ser at vingen foran har fått en helt ny fasong. 2022-versjonen skal være mye mer nøytral – i klartekst den er mindre følsom for luftstrøm og endrer ikke oppførsel mye hvis den kommer tett opp til en bil den forfølger.

Den såkalte ‘dirty air’ som bilene legger igjen bak seg, luft som ikke oppfører seg som luften i en vindtunnel, får ikke samme negative betydning lenger fordi bilene blir mindre nervøse og følsomme.

Endeplatene på vingen er også helt annerledes og produserer ikke lenger den plagsomme Y250 Vortex (du må kunne mange ord hvis du vil følge med på F1) som gjør så mye med luftstrømmen langs karosseriet.

Hjul og dekk
Her trenger du ikke nærbilde engang for å se endringen. Fra 13-tommers felger til 18-tommere, med lavprofildekk, gjør at de begynner å nærme seg landeveis-dimensjoner i en helt annen grad.

Flatt deksel over hjulene blir også en fellesnevner, for å holde luften ‘ren’. Aldi mer noen lekre Minilite-type felger på disse bilene.

Bakvingen
DRS-en, den bevegelige biten som skal redusere luftmotstanden, er faktisk beholdt – ellers har neste års bakvinge omtrent ikke noe felles med årets. Den er ganske enkelt konstruert for å lede luften fra din bil over den som kommer rett etter deg, slik at den ikke blir utsatt for altfor mange forstyrrelser.

Under
Selv i et foto ovenfra, ser du klare forskjeller på den store flaten som er nærmest underlaget og ikke laget av gummi. Annen form og annet flateinnhold, i tillegg ser du starten på aerodynamiske tricks bygget inn under bilen.

Her skal det produseres seriøst marktrykk, og poenget er at dette marktrykket ikke vil endres særlig selv når du kommer tett bak en annen bil. Samtidig som det du slipper ut bak, blir mindre forstyrrende for trafikken som følger deg.

Karosseriet
Når du ser den i profil er det åpenbart at 2022-bilen er mye renere, med mange av de små trick-aero-bitene fjernet.

Legg også merke til at nå er det fritt frem for hvordan man ønsker å slippe ut luften fra motorrommet – siden slikt kunne betraktes som ‘bevegelige aerodynamiske hjelpemidler’ ble det området sterkt regulert for nesten 15 år siden. Her kan vi vente oss noe smarte løsninger.

Vekt
At vekten øker fra 752 til 790 kg er ikke noe du ser, og om det kommer til å gå ut over akselerasjonen tror jeg ikke det er noe som for alvor kommer til å plage fansen.

Siden mesteparten av økningen kommer fra hjul og dekk, og formålet blant annet er å få disse elementene til å oppføre seg mer forutsigbart, vil nok de fleste være enig i at dette er en God Ting.

En god ting er selvfølgelig også at kontrollen på utgiftene fortsetter. Det er satt nye og lavere grenser. Med andre ord, de andre teamene kan komme enda litt nærmere Mercedes, Ferrari og Red Bull.

La oss håpe på en god 2022-sesong.

Se video her:
https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-get-up-close-and-personal-with-a-full-size-version-of-a-2022-f1-car.363Xi58BzDuuOgXUrxz2Zt.html








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer