Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg skal villig innrømme at det har vært Formel 1 løp i år som ikke bare har vært effektive voggesanger. Og selv om jeg ikke er direkte tilhenger av at folk kjører på hverandre, er det vanskelig å ikke bli interessert etter at Hamilton og Verstappen hilste på hverandre på Silverstone. Jovisst – det henter ugreie tendenser opp til overflaten av veloppdragne mennesker, men bare innrøm det, gladiatorer er fremdeles attraktive. Skal vi tro de teknisk kunnskapene bak disse bilene vil neste år kunne by på enda mere moro. For nok en gang får vi høre at dagens biler har for høyt aerodynamisk grep, og for dårlig mekanisk. Resultatet er at når bilene kjører tett, blir det ugreie aerodynamiske reaksjoner i bilene bak i køen som hildrer tett racing og hårreisende forbikjøringer. Derfor går regelverket neste år blant annet ut på å gjøre bilene mindre effektive i aerodynamikken og sørge for bruken av gummi blir viktigere enn bruken av luft. Vi får se, dette har vi hørt lenge. Men nå har Formula 1 Management, med Ross Brawn i spissen, presentert en bil slik de regner med at den kommer til å se ut neste år. Avdukingen skjedde i forbindelse med det Britiske Grand Prix, og når verken publikum pep eller førerne gikk sin vei, kan vi kanskje håper at styresmaktene er på riktig vei. Hovedendringene er (saken fortsetter): Frontvingen Den såkalte ‘dirty air’ som bilene legger igjen bak seg, luft som ikke oppfører seg som luften i en vindtunnel, får ikke samme negative betydning lenger fordi bilene blir mindre nervøse og følsomme. Endeplatene på vingen er også helt annerledes og produserer ikke lenger den plagsomme Y250 Vortex (du må kunne mange ord hvis du vil følge med på F1) som gjør så mye med luftstrømmen langs karosseriet. Hjul og dekk Flatt deksel over hjulene blir også en fellesnevner, for å holde luften ‘ren’. Aldi mer noen lekre Minilite-type felger på disse bilene. Bakvingen Under Her skal det produseres seriøst marktrykk, og poenget er at dette marktrykket ikke vil endres særlig selv når du kommer tett bak en annen bil. Samtidig som det du slipper ut bak, blir mindre forstyrrende for trafikken som følger deg. Karosseriet Legg også merke til at nå er det fritt frem for hvordan man ønsker å slippe ut luften fra motorrommet – siden slikt kunne betraktes som ‘bevegelige aerodynamiske hjelpemidler’ ble det området sterkt regulert for nesten 15 år siden. Her kan vi vente oss noe smarte løsninger. Vekt Siden mesteparten av økningen kommer fra hjul og dekk, og formålet blant annet er å få disse elementene til å oppføre seg mer forutsigbart, vil nok de fleste være enig i at dette er en God Ting. En god ting er selvfølgelig også at kontrollen på utgiftene fortsetter. Det er satt nye og lavere grenser. Med andre ord, de andre teamene kan komme enda litt nærmere Mercedes, Ferrari og Red Bull. La oss håpe på en god 2022-sesong.
|