Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet sitt med å bli helelektrisk til 2030. Allerede innen 2025 vil halvparten av modellene være elektrifiserte, og det er i tillegg bekreftet elbiler fra AMG på en egen dedikert plattform, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen. – Med Vision EQXX, som skal få en rekkevidde på over 1000 km, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at vi også fremover vil kunne tilby banebrytende modeller med enestående rekkevidde. Allerede neste år vil Mercedes-Benz ha batteri-elektriske modeller i alle segmentene selskapet betjener. Fra 2025 og utover vil alle nye plattformer være helelektriske, og kundene vil kunne velge et helelektrisk alternativ i alle klasser. Forskning- og utviklingsarbeidet akselereres, og totalt vil investeringene i batteri-elektriske kjøretøy i perioden 2022-2030 utgjøre over 417 milliarder kroner. Tre nye helelektriske arkitekturer
Med oppkjøpet av elmotorselskapet YASA får Mercedes-Benz tilgang til unik motorteknologi og ekspertise for å utvikle neste generasjons motorer med ultrahøy ytelse. Egenutviklede elektriske motorer er en sentral del av strategien med et tydelig fokus på effektivitet og kostnader. Åtte nye gigafabrikker Dette kommer i tillegg til det allerede planlagte nettverket med ni anlegg dedikert til å bygge batterisystemer. Neste generasjons batterier vil være svært standardiserte og egnet for bruk i mer enn 90% av alle Mercedes-Benz person- og varebiler, samtidig som de er fleksible nok til å tilby individuelle løsninger til alle kunder. Når det gjelder celleproduksjon, har Mercedes-Benz til hensikt å gå sammen med nye europeiske partnere for å utvikle og effektivt produsere fremtidige celler og moduler. Over 10.000 lynladere Kjøretøyet og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen og ingen ytterligere godkjenning fra kunden er nødvendig. Plug & Charge kommer i gang med lanseringen av EQS senere i år. Mercedes me Charge er allerede et av verdens største ladenettverk og består for øyeblikket av mer enn 530.000 AC- og DC-ladepunkter over hele verden. Videre jobber selskapet med Shell for å utvide ladenettverket. Kunder vil få forbedret tilgang til Shells Recharge-nettverk som vil bestå av over 30.000 ladepunkter innen 2025 i Europa, Kina og Nord-Amerika - inkludert over 10.000 lynladere globalt. VISION EQXX Et tverrfaglig team med eksperter fra Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain-divisjon (HPP) gjør raske fremskritt mot prosjektets ambisiøse mål. Verdenspremieren vil være i 2022, og teknologiske fremskritt gjort med Vision EQXX vil bli tilpasset og potensielt brukt i nye elektriske arkitekturer.
|