Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Til høsten får helelektriske BMW iX3 mange av de samme oppgraderingene som de andre X3-modellene nylig har fått. Det betyr utvidet standardutstyr og flere likheter med kommende BMW i4 og BMW iX. Med 1272 registreringer hittil i år ifølge OFV er den allerede BMWs nest mest solgte modell i Norge, foran de siste års volumselger i3 og snaut hundre eksemplarer bak bestselgeren X1. Les vår prøvekjøring av BMW iX3 fra bladet BIL/Autofil Dagens generasjon av X3 ble lansert i 2017, og i fjor høst startet serieproduksjonen av den helelektriske modellen i Kina, BMW iX3. Denne høsten oppgraderes den allsidige SUV-en, og oppgraderingene finner selvsagt også veien til BMW iX3. Mer sportslig design Markante linjer i støtfangeren foran gir bilen et skarpere og sportsligere uttrykk, og fronten skiller seg ut med nytt format på grillen og nye smalere lykter. De nye LED-frontlyktene leveres for øvrig med LED Matrix-funksjon som standard. Som tilleggsutstyr kan også nye BMW iX3 M Sport utstyres med BMW Laser Light, som gir fjernlysene en rekkevidde på opptil 650 meter i hastigheter over 60 km/t. De sportslige elementene i M Sport-designen videreføres også langs sidene og bak på bilen. Sett bakfra preges bilen av et nytt lyktedesign med tredimensjonale konturer og ny diffusor i støtfangeren. Mer utstyr og ny teknologi Betjeningspanelet i midtkonsollen er re-organisert og den frittstående skjermen på dashboardet med touch-funksjon, måler 12,3 tommer. Et nytt tilvalg for oppvarmet ratt er nå tilgjengelig som ekstrautstyr i nye BMW iX3 M Sport. (saken fortsetter) Som forgjengeren er også nye BMW iX3 M Sport trådløst oppkoblet. Ny programvare og nye tjenester kan lastes direkte ned til bilen av kunden selv. Det betyr også at det skybaserte navigasjonssystemet BMW Maps, både jobber raskere og mer presist med trafikkovervåkning. Smarttelefoner kan kobles til bilen gjennom både Apple CarPlay og Android Auto. Ikke firehjulsdrift Motoren er plassert rett på bakakslen og er ifølge BMW mer effektiv enn enkelte andre elektromotorer. Med en effekt på 286 hk og dreiemoment på 400 Nm, gjøres 0-100 km/t unna på 6,8 sekunder. Nye BMW iX3 M Sport har en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWt. Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 % «State of charge» på kun 34 minutter. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 km rekkevidde. Ved 11 kW lading, lades batteriet fra 0 til 100 % på 7,5 timer. – En rekke uavhengige tester av iX3 det siste året viser at BMW har skapt en svært effektiv elbil. Flere godt dokumenterte rekkeviddetester viser at bilen leverer særdeles godt i forhold til WLTP-normen under varierte forhold, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Tre utstyrsmodeller – enklere valg – Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker, hvor selv standardmodellen («Charged») er svært godt utstyrt. Ved lansering av nye BMW iX3 har vi også satt sammen en kampanjemodell («Fully Charged») med så godt som alt utstyr inkludert i prisen. Her er variantene du kan velge mellom:
Stadig større i-familie Begge de nye modellene lanseres i Norge i november og får om kort tid selskap av nye BMW iX3 M Sport. Produksjonen av denne starter nemlig i september, men norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. I 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. – Med et utvalg av fire vidt forskjellige elbiler nå mot slutten av 2021, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse og vi ser blant annet frem til helelektriske versjoner av både BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie i de neste årene, avslutter Tegneby. Les også: Elbiler i kø hos BMW
|