Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er neste generasjon GLC våre fotografer har kommet over her. Dagens modell kom ny i 2016 og fikk et ansiktsløft i fjor. Dermed kan vi forvente en helt ny modell i løpet et års tid. Nykommeren ser ut til å vokse litt, trolig for å gi bedre innvending plass samtidig som den øker avstanden noe til 7-seteren GLB. Likevel vil den fortsatt befinne seg i samme segment hvor den konkurrerer mot modeller som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60 for å nevne de viktigste blant europeerne. Proporsjonene har også endret seg – panseret er noe strukket mens taklinjen er senket for å gi bilen et slankere og mer sportslig design enn dagens modell. Bilen skal bygges på samme plattform som nye C-Klasse, dog i en versjon som er spesielt tilpasset SUV-er. Plattformen sørger for betydelig vektreduksjon siden den inneholder mer aluminium enn tidligere. Basismotorene vil blir 2-liters firere med en eller annen form for elektrifisering. For Norges del er det viktig at det kommer en ladbare hybrid med god rekkevidde som kan ta over suksessen etter forgjengeren. Selv toppmodellen Mercedes-AMG GLC63 vil trolig benytte en firer med turbo i kombinasjon med elmotorer som sørger for minst like mye krefter som forgjengeren. En GLC Coupé vil trolig følge noen måneder etter SUV-en, mens en elektrisk EQC også er under utvikling på en dedikert elbilplattform.
|