img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
72 bilder i galleri
California trip
Hva er det man tripper på i California akkurat nå? Audi later til å vite svaret. Konseptbilen de presenterer i Monterey nå ser ut som resultatet av en veldig bad trip. Den kommer garantert til å vekke begeistring.

Langt inne i en av platehyllene mine har jeg en skive med Insane Clown Posse som heter Bizzar Bizaar.

Jeg har pleid å kalle den Bisarrere og bisarrere de få gangene jeg snakker om eller tenker på den.

Det må jeg slutte med nå – den tittelen skal jeg overlate til Audis ferskeste konseptbiler.

Vi så den komme, for allerede på teaser-stadiet var språket som beskrev de tre snarlige vidunderne såpass underlig pompøst at det var helt klar at noe var på gang.

Foreløpig har vi riktignok bare møtt den ene av «Sphere»-trioen – Skysphere – men den er så merkelig at de to andre må være veldig bra hvis snittet på de tre skal bli akseptabelt.

Men før vi går over til synsing om utseendet: Variabel akselavstand. 

Den er sensasjonen.

Et eller annet om at det skal gjøre noe med agiliteten i forbindelse med det sømløst integrerte digitale økosystemet.

Jeg skjønner det ikke jeg heller. Jeg vet bare at variabel akselavstand er gammelt som bilen - og nå sist, Renault Morphos, 2020. 

Det var ikke noen god ide da heller.

Variabel akselavstand er like smart som forsøkene med utsjaltbare sylindre. Man kjørte rundt med en V8 selv om man nøyde seg med to eller fire sylindre. Du drar rundt på noe fullstendig overflødig som koster både vekt og komplikasjoner. Som sidevinduer på en Twizy.

Men det blir verre med selve bilen.

(saken fortsetter)

For det første er den svær, fem meter pluss. Svært lite av de fem meterne er brukt til noe nyttig. Grunnformen er en klassisk fastback, men noen har sittet på den så den har sunket og svulmet ut til alle kanter. Den ser ut som en folkeskolekladdebokparodi på en strømlinjedrøm.

Man finner ikke et eneste spor av intelligent utnyttelse av elbilens muligheter for smart arkitektur.

Her er ikke noen korte overheng som tyder på steer-by-wire eller motor uten girkasse og mellomaksel. Her er tvert om alle de enkleste triksene brukt for å lage et drama som buler ut til alle kanter og som ikke har noe som helst med 2021 å gjøre.

Se på siden av bilen. Antydningen av forskjerm som er lagt utenpå selve karosseriet der det avsluttes bak hjulene.

BMW i8 behersket denne lagkake-formgivningen perfekt. Audi ikke.

Se på seksjonen der man pleier å finne dører. Eser ut på midten – faktisk på høyde med overkanten av dekkene, og trekker blikket oppover slik at hele inntrykket blir en bil høyere enn den egentlig er.

Og så trekkes profilen innover igjen når den nærmer seg bakken, bortsett fra at da brekkes den plutselig opp i en slags antydning av stigtrinn.

Monterey vil elske den.

Se på hekken. Rett ut av Star Wars 1. Når var den aktuell? 1977?

Men selvfølgelig tar jeg feil. «Utformingen er ærbødig, men ikke retro», står det i pressemeldingen. 

Dette med referanse til designsjefen hos Audi i Malibu, Gael Buzyn (ex-GMs Hollywood studio i 12 år), som får seg til å si at bilen er inspirert av den klassiske Horch 853. 

For det første var den bilen irrelevant før andre verdenskrig brøt ut. For det andre kan jeg liste minst 20 forskjellige karosserier (bare Erdmann & Rossi bygde vel et dusin forskjellige), så slike referanser blir bare tull.

(saken fortsetter)

Samtidig litt trist fordi California-studioet har jo kommet med så mye bra. Det er nok å nevne New Beetle eller Audi A2. Juvelene derfra har stått i kø.

Ikke nå, åpenbart.

Noe av det underlige er at pressemeldingen forsøker å plassere produktet i en sammenheng som blir fjernere og fjernere jo nøyere man leser det siste klima-varselet. Det er liksom åpenbart derfra at man skal ikke dra eksessene for langt.

Og jeg er sikker på at det er ingeniører og designere hos Audi som godt kunne tenke seg å vise løsninger som ikke bare var brukbare for kloden – og et fremtidig trafikkbilde. Men som også beviste at det fremdeles er antydninger av god smak tilbake i Ingolstadt.

Bisarr, vulgær, en unødvendig eksess – jeg trodde jeg kunne reservere slike uttrykk for de heftigste fra Mercedes-pennen til Gorden Wagener. Men nå har han jommen fått en tronpretendent.

Og fremdeles er det to Spherer til vi skal gjennom. GrandSphere på utstillingen i München og UrbanSphere litt senere.

Jeg er spent, men jeg har sluttet å glede meg

Nå er det jommen på tide norske Snøhetta kaster seg ut i dette racet også, og sørger for et meningsfylt innhold i en akseptabel og innovativ innpakning. Uten å tenke på en «opplevelsesverden: første klasse uten grenser». 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer