img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Pininfarinas VR-utviklede bil
Pininfarina, som er ganske godt utstyrt med elektroniske hjelpemidler, sier at deres Teorema er den første bilen de i helhet har utviklet virtuelt. Hva det betyr? Aner ikke vi heller. Men den ser litt annerledes ut.

Det finnes jo definisjoner på VR i retning av ‘kunstig virkelighet’. Eller, hvis man går litt dypere inn i det, ‘en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne et virkelig’.

Det var i hvert fall en lettelse – det har altså vært folk, kanskje til og med designere, blandet inn i dette.

Jeg som har pleid å etterlyse noe originalt når vi får presentert bilprodusentenes hysteriske konseptbiler, ser i hvert fall at det er noe annerledes i denne bilen.

Skal du være veldig avansert kan du jo si at det er noe midt imellom Bertones originale Stratos og Renaults ferske serie med Robo-konsepter. Men denne Pininfarina Teorema har allikevel et helt eget uttrykk. 

Ikke originalt kanskje, men eget.

Nå høres navnet ut som om denne øvelsen utelukkende er teori – det hadde vært synd, for det ser ut som det kan komme bra ting ut av denne retningen.

Også her er budskapet at bilen kommer til å bli ditt tredje ‘space’ (hjem, jobb, hjul)

La oss ta det på engelsk så blir det ikke fullt så flaut som på oversatt:

“Teorema, in particular, wants to give people back the pleasure of living the car, driving and travelling, without the frustrations of increased congestion and other compromises, all while integrating AI, 5G and the latest technology to drive passengers towards new incredible experiences along the journey”.

Amen.

(saken fortsetter)

La oss glemme en verden uten trafikk-kork og heller se på hva Pf-teamene i Torino og Shanghai har gjort.

De startet med et interiør bygget på en skateboard-plattform slik at man sikret det nødvendige indre volumet før VR-skaperen startet med eksteriøret.

Deretter kicket VR og AR og Pininfarinas egen spesialitet Mixed Reality inn for å sjekke en rekke alternative former, opplevelser og scenarier. Også de var selvfølgelig foreslått av VR, AR og MR!

Man kom frem til et hylster som måler 540 x 140 (lengde x høyde) med god plass for fem, hvorav en heller ikke er sjåfør til daglig, for dette er selvfølgelig selvkjøring i høyeste potens.

Greia er at hele taket løfter seg og gir en stor inn/ut åpning i bakkant, slik at man kan spasere inn helt til man finner setet hvor man skal sitte (eller sengen man skal ligge i – det er også mulig).

Gulvet er utstyrt med noe de kaller ‘fot-trigging som leder deg frem til riktig plass’ – hallo! det er fem seter her, hvor vanskelig kan det være å finne ledig plass? Eller kanskje setet er virtuelt reservert?

Men det som er litt positivt er at du kan bruke veggen i bilen som ryggstø også, så du har et slags sofahjørne du kan krype oppi.

Noen sideinngang er det forresten ikke, dermed høres dette ut som et av tidenes stiveste karosserier.

(saken fortsetter)

Pininfarina har ganske god peiling på aerodynamikk også – det nærmeste de har kommet en virtuelt designet bil før er deres CNR forskningsbil fra 1976. Den var utelukkende designet med aero-kriterier i bakhodet og endte med en Cw på 0,172 – samtidig som det var en full fireseter. 

De som sto bak den var Pininfarinas designsjef Leonardo Fioravanti, Antonello Cogotti som var sjef for Pfs avanserte vindtunnel, og professor Alberto Morelli fra Politechnico di Torino – der er grunnen til at jeg har et spesielt forhold til den bilen.

Teorema angriper aero på en helt annen måte. I 1976 var det bare snakk om lavest mulig luftmotstand. Nå snakker man om marktrykk og oppdrift og stabilitet og slike hensyn må man møte på litt mer avansert vis.

Når du ser bildene av bilen ovenfra, ser du en rekke riller på bilens overflate. Man har bygget venturier inn i dem for å kontrollere marktrykk og hindre løft, og luftstrømmene som slipper ut med høy fart bak er med på å stabilisere det hele – akkurat som en gammeldags Kamm-hekk.

Bare for å illustrere at automobil er i ferd med å gå over i en ny fase, kan vi nevne at blant de mange modus man kan velge (greit, det er en kjøremodus også, der en egen sjåfør må ta over) finner du en Rest Mode.

En modus der du skal stå bom stille. Da sørger de smarte setene for at du plutselig befinner deg i dine egen hybel.

Mobil i ordet bil pleide å bety bevegelig. Men det vet vi alle – det er lenge siden. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer