img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
Nissan Z etter gammel oppskrift
Den moderne generasjonen Z-biler fra Nissan kom etter at Renault ble en del av den nye Alliancen. Men her har franskmennene aldri klart å manipulere.

Z-ene har vært like konsekvente hele veien, og linjene fra de første Datsun Fairlady 240 Z-bilene har vært åpenbare hele veien siden slutten av 60-tallet.

Nå er den syvende Z-versjonen på plass, den moderne generasjonen. Vist i New York, men ikke på den bilutstillingen som ikke ble noe av. 

Det er også tradisjon. Da de skulle vise oss konseptbilen på Paris-utstillingen i fjor, ble heller ikke den noe av.

Så vi fikk den servert på link fra Yokohama

Definitivt appetittvekkende, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg kalte den retro da – det er jo ikke retro fordi den likner på noe kjent – men allikevel er oppdatert hele veien.

Jeg beklager i etterkant – jeg syns den nye Z-en ser moderne og ikke retro ut på de bildene vi har fått, og det er kanskje så nær jeg kommer til å komme den. Denne er ikke for Europa!

Det ble vi fortalt allerede for et år siden da Yokohama kom på nett, akkurat som de sa at produksjonsmodellen kom ikke til å variere mye fra det vi så den gangen.

Det stemmer, og det er bra.

Vi trenger hårete fastbacker med cab veldig backwards og et panser som er skikkelig overdrevent i disse tider med softbacks og arkitektur som forsøker å vise at den er elektrifiserende.

(saken fortsetter)

Ingen kan være i tvil om at den nye sportsbilen fra Nissan er så politisk ukorrekt som det går an å få dem.

Og ære være dem for det.

La oss begynne med det som betyr noe: 3-liters V6. Ikke lenger friskluftbruker som forgjengeren. Denne gangen måtte de trå til med to små turboer som roterer fort og forhåpentlig gir lite forsinkelse.

Motoren har ikke rødlinje før 6.400 omdreininger – der har vi 400 hester og det er nesten 500 Nm mellom 1.600 og 5.600 omdreininger.

Så kommer vi til det andre som betyr noe, for med slikt dreiemoment kunne man kanskje greid seg med en tretrinns gammeldags automat hvis man ga blaffen i såkalt kjøreglede.

Det gjør man selvfølgelig ikke.

– For hver generasjon hever vi lista, og forsøker å hente ut alt vi kan fra det menneskelige instinktets sans for den neste medrivende kjøreturen (eller noe sånt), sier Hiroshi Tamura som er produktmannen bak Z. Og han slår fast at

– Dette er ganske enkelt den beste Z-en noen gang.

Det neste settet med spesifikasjoner antyder at han vet hva han snakker om. For bilen kan leveres med ni trinns automatisert girkasse der du har manualer under rattet som du kan leke med. Men han leverer også til dem som ikke frivillig gir slipp på alle de sensoriske gleder man kan ha på en biltur:

En seks trinns manuell girkasse!

Det må være en av de siste i verden.

Med den følger en high performance clutch (jeg håper det også betyr at clutchpedalen er tilfredsstillende hard, slik at du merker det i venstre benet når du kommer frem), dessuten mellomaksel i karbon og launch kontroll.

Jeg håper det ikke var noen som spurte om det var firehjulsdrift.

(saken fortsetter)

Det er ikke sagt noe om ytelse foreløpig, men jeg ville bli overrasket hvis ikke nulltilhundre lå godt i underkant av fem. På den annen side – dette har alltid vært en bil for så mye mer enn primitiv aks.

Det er gjort ting med opphengningen, styringen har fått elektronisk hjelp, demperne er kraftigere (men ikke såkalt aktive). Bak er det en skikkelig multilink-geometri, og dersom du bestiller den i såkalt Peformance trim får du en mekanisk LSD og en større hekkspoiler over bakhjulene.

18-tommere med Yokohama ADVAN Sport på Sport-varianten, mens den heftigste får 19-tommers smidde felger med Bridgestone Potenza S007.

Den står på samme akselavstand som den gamle: 255 cm, og det tyder veldig på at vi snakker om en modernisert utgave av FM-plattformen som stammer fra Skyline ved årtusenskiftet.  Ingen dårlig arv.

Den har også arvet målene fra prototypen i fjor, det betyr 14 cm lengre enn den gamle, litt lavere og akkurat like bred.

Det er ikke mye å si om designen, annet enn at den respekterer den lange linjen av nesten hellige Z-modeller med en rekke moderne finesser. 3D-effektene ved LED-lysene for eksempel.

Det er allikevel mulig at fronten kanskje er i meste laget for noen. Raffinert kan man ikke kalle den – den har mer det samme uttrykket som en muskuløs bryter på matta som gir klart uttrykk for at her tåles det ikke tøv.

(saken fortsetter)

Innvendig vil nok veteranene kjenne igjen tre analoge instrumenter, det dype rattet, de velpolstrede setene (ser det ut som på bildene), tunnelen i midten og klima-kontrollen bak girspaken

Men et 12,3-tommers display som du selv kan bestemme funksjonene til og layouten på er nytt. Der kan du blant annet få en G-måler så du kan sjekke at 13 % høyere sideveis G som du er lovet virkelig er der.

Men ikke la slikt ta for mye av oppmerksomheten din.

Hvis du vil bli underholdt har du Apple CarPlay, og du kan speile telefonen din og du får sat.nav. på en 9-tommers skjerm. Og for føreren finnes det blant annet aktiv cruise-kontroll og ryggemonitor og ikke altfor mange førerstøttesystemer – heldigvis.   

Av de tidligere Z-modellene har det på disse 20 årene vært importert et dusin eksemplarer via offisielle kanaler, og et skuffende lavt antall bruktimporterte. Så beskyld meg gjerne for å gråte krokodilletårer når jeg sier at det er synd den ikke kommer hit.  

Realiteten er selvfølgelig at svært få kommer til å savne den. Men de som er opptatt av å kjøre inn i solnedgangen på høvisk vis, bør sette denne på shortlisten over bruktimportkandidater og være raske til å reagere når det blir snakk om også å forby bruktimport av fossilbiler.

Denne kommer til å bli en av bransjens siste eksempler på virkelig hardcore-moro.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer