img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audis vei mot klimanøytral mobilitet
Fra 2026 skal Audi kun lansere nye modeller med helelektrisk drift. Produksjonene av forbrenningsmotorer skal fases ut innen 2033.

For å bli en ledende tilbyder av karbonnøytral mobilitet, optimerer Audi også alle ledd i forsyningskjeden, og forplikter seg til utbyggingen av fornybar energi.

Under betegnelsen «Spotlight Sustainability» har selskapet presentert sin visjon for klimanøytrale fabrikker og vist hvordan bærekraftstiltak blir gjennomført i forsyningskjeden.

Audi skal bli et karbonnøytralt selskap innen 2050. Innen 2025 er det planlagt mer enn 20 helelektriske bilmodeller. Samtidig vil Audi redusere det økologiske fotavtrykket fra sin kjøretøyflåte med 30 % sammenlignet med 2015.

Ett sentralt mål er gjøre produksjonen karbonnøytral innen 2025. Dette er allerede oppnådd som mellommål ved Audis produksjonsanlegg i Ungarn og Brüssel.

Selskapet ser på alle prosessene for å oppnå de overordnede målene: Opprinnelsen til råmaterialene, selve produksjonen, men også bruksfasen og resirkuleringen.

Produksjonsfasen
Selve batteriet er den mest energikrevende delen av elbilproduksjonen, det står for nesten en fjerdedel av samlet utslipp per produserte bil. Derfor var det også her Audi begynte det målrettede arbeidet mot nullutslipp.

Allerede i 2018 initierte selskapet «CO2 Program in the Supply Chain» for å finne muligheter for å redusere utslippene, sammen med underleverandørene. Lukkede kretsløp for materialer og bruk av grønn energi står sentralt her.

Disse tiltakene vil få sin fulle virkning innen 2025. Ifølge beregninger gjort av Audi og deres underleverandører, har dette et potensial til i gjennomsnitt å kunne spare 1,2 tonn CO2 per bil.

Bare i 2020 sparte Audi til sammen 335.000 tonn CO2 i forsyningskjeden. Utslippsreduksjonen sammenlignet med 2019 var på 35.000 tonn.

Grønn energi
Allerede til produksjonen av den første elbilen, Audi e-tron, var det kontraktsfestet at energien til batteriproduksjonen skulle komme fra fornybare kilder. Dette gjelder selvsagt fremdeles.

Audi har forpliktet seg til tallrike initiativ sammen med side partnere, noe som for eksempel inkluderer medlemskap i «Global Battery Alliance». Denne plattformen ble etablert i 2017, på initiativ fra «World Economic Forum».

Audi gjør også forsyningskjeden mer bærekraftig ved å benytte resirkulerte materialer. Aluminiumsavfall fra pressverket returneres til leverandøren. Dette betyr mindre behov for primæraluminium, og dermed mindre karbonutslipp. Med innføringen av «Aluminium Closed Loop» kunne Audis pressverk spare til sammen 165.000 tonn CO2 i 2020.

I tillegg benyttes resirkulerte materialer i stadig flere komponenter. Det sparer ikke bare karbonutslipp, men er også mer økonomisk.

Rundt 27 deler i Audi Q4 e-tron er laget av materialer som har vært brukt før. Utvendig er dette for eksempel komponenter som brukes til å feste kjølekomponentene, frontlyktene og støtfangeren – deler det stilles høye mekaniske krav til.

Setetrekk av flasker
Innvendig blir resirkulerte materialer benyttet i isolasjons- og dempematerialer, men også mange synlige overflater inneholder gjenbruksråstoff. Dette inkluderer tepper og deler av bagasjeromsinnkledningen.

I S line-interiøret, er sportssetene trukket med Dinamica mikrofiber i kombinasjon med kunstlær. Dinamica består av 45 % polyester, og dette er råstoff som er resirkulert fra PET-flasker eller gamle tekstiler.

Gulvteppene i Audi e-tron GT er i Enonyl, et materiale som består 100 % av resirkulerte nylonfibre. Her gjenbrukes produksjonsavfall, gamle tekstiler og tepper – eller utrangerte fiskegarn. Det går med opptil 45 1,5-liters PET-flasker i setene til en ny Audi A3.

Kunstig intelligens overvåker
Volkswagen-gruppen har utarbeidet bærekraftskrav til sine partnere. Dette følges nøye opp, og en bærekraftsrangering har vært et obligatorisk kriterium for inngåelser av kontrakter med Audi siden 2019.

Selskapet har benyttet kunstig intelligens for å monitorere forsyningskjeden siden oktober 2020. Dette komplimenterer tradisjonelle overvåkningsmetoder.

Analysen avdekker bærekraftsrisikoer som for eksempel miljøutslipp, brudd på menneskerettigheter og korrupsjon. Den største fordelen med dette, er at potensielle risikoer kan avdekkes mye raskere.

Verdifullt vann
Drikkevann er en dyrebar resurs, og Audi ser på prosesser for å innføre lukkede vannkretsløp, og økt bruk av regnvann. Målet er å halvere bruken av rent vann innen 2035. Audis anlegg i Mexico har for eksempel ikke sluppet ut avløpsvann siden 2018. I Neckarsulm blir det nå installert et lukket vannkretsløp mellom fabrikken og det nærliggende kommunale behandlingsanlegget for avløpsvann.

Naturmangfold er også et viktig tema for Audi, som derfor arbeider aktivt for å bevare biodiversiteten rund produksjonsområdene. Ved Audis anlegg i Münchsmünster nær Ingolstadt er 17 hektar omgjort til naturlige habitat for dyr og planter. Så langt er det utviklet mer enn 110 plantearter, og rundt 90 arter av ville bier har etablert seg.

Mål: Karbonnøytral overlevering til kunde
Effekten av Audis tiltak er allerede synlig: Audi e-tron GT, Audi e-tron, Audi e-tron Sportback og Audi Q4 e-tron-modellene blir utlevert til kundene med karbonnøytral balanse.

Alle uunngåelige utslipp av karbon i produksjonen og logistikken blir kompensert for gjennom de sertifiserte non-profitt-organisasjonene The Gold Standard eller Verified Carbon Standard.

Alle elbiler for det europeiske og det amerikanske markedet har blitt overlevert til kundene med karbonnøytral balanse siden 01.01.2021. Det er sertifisert av TÜV Nord.

Grønn energi i bruksfasen
Så sant en elbil lades med energi fra fornybare kilder, vil den være helt utslippsfri i bruk. Derfor samarbeider Audi med energileverandører, og utvikler sine egne ladetjenester. Dersom kundene for eksempel velger hjemmelading fra Elli eller hurtiglading fra IONITY, er de garantert grønn energi.

For å dekke det økende behovet for elbillading, etableres det nå sammen med flere partnere nye vind- og solcelleparker i flere europeiske land. Dette skal gi fem terrawatt ny, grønn energi innen 2025, noe som tilsvarer 250 vindturbiner. Ytterligere grønne prosjekter følger i nær framtid.

Smart gjenbruk av batterier
«Audi charging hub» er et nytt ladekonsept med flere fordeler. Her kan lynlading reserveres på forhånd, og et lounge-område i direkte tilknytning vil gi en attraktiv premium-opplevelse mens bilen lader.

Ladehubene består av fleksible kuber med ladesøyler og gjenbrukte litium-batterier som energilager. Dette gir ikke bare en verdifull gjenbruk av utrangerte elbilbatterier, men bidrar også til å avlaste peak-belastninger i strømnettet. Løsningen reduserer dessuten den tekniske kompleksiteten med høyspenningsoverføringer og dyre transformatorer.

Kubene kan lades med 11 kW per kube fra et standard 400-voltsnett. Dette gjør det enkelt å finne nye lokasjoner. I pilotprosjektet er en samlet inngangseffekt på 200 kW tilstrekkelig til å gi en totalkapasitet på 2,45 Mwh.

Kubene lades primært på natten. Om dagen får systemet støtte av solceller på taket. Dette gjør det mulig med 70 lynlandinger daglig, med opptil 300 kW effekt. En tradisjonell lynladestasjon med tilvarende effekt krever en effekttilførsel i megawatt-klassen.

Den første «Audi charging hub» settes i ordinær drift ved Nürnberg nå i høst.

Resirkulering av batterier
Bare når batteriene ikke lenger kan benyttes til nye bruksområder, blir de demontert og resirkulert som råmaterialer. Dette gjøres flere steder, blant annet ved Volkswagen-gruppens pilotanlegg for resirkulering av litium-ion-batterier i Salzgitter.

Analyse av battericellene med software utviklet av Audi avgjør om batteriene kan få et nytt liv – for eksempel i de fleksible lynladestasjonene – eller om materialene skal gjenvinnes. Målet er å etablere et lukket materialkretsløp for batteriene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer