Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Yaris Cross er en kompakt SUV/crossover som er skapt i Europa. Det er også her den skal produseres, side om side med søstermodellen Yaris i Frankrike. Yaris Cross utvider Yaris-familien som fra før består av 5-dørs Yaris og den ekstremt sportslige GR Yaris. Samtidig utvides porteføljen av hybridelektriske SUV-modeller som fra før består av den kompakte C-HR og den større RAV4. Yaris Cross er bygd på GA-B-plattformen. Kombinert med fjerde generasjon av Toyotas hybridelektriske teknologi lover Toyota at bilen får friske ytelser, drivstoffeffektivitet, lave utslipp samt smidighet både i bygatene og på svingete landeveier. Yaris Cross bygges på Toyotas anlegg i Valenciennes i Frankrike. Selskapet har investert 400 millioner euro for å gjøre det mulig å bygge Yaris og Yaris Cross side om side på en felles produksjonslinje. Toyota beskriver Yaris Cross som en sterk aktør i det voksende europeiske markedet for SUV-modeller i B-segmentet. De forventer at veksten i segmentet vil fortsette, først og fremst ved at kunder med større og eldre biler i C-segment (kompaktklassen) søker et alternativ i B-segmentet som er bedre tilpasset en aktiv og moderne livsstil. Sammenlignet med 5-dørs Yaris, er Yaris Cross 95 mm høyere med sine 1.595 mm, den er 20 mm bredere (1.765 mm) og hele 240 mm lengre (4.180 mm). Akselavstanden er uendret på 2.560 mm mens bakkeklaringen er økt med 25 mm til 170 mm. Føreren sitter høyt og har god oversikt forover. En svingradius på 5,3 meter skal bidra til å gjøre bilen smidig og lettmanøvrert. På samme måte som 5-dørs Yaris, gir interiøret ifølge Toyota et moderne kvalitetsinntrykk, og det er brukervennlig og fleksibelt. Førersetet er plassert høyt og gir føreren god oversikt, slik det forventes i en SUV. Med alle setene i bruk har bilen 390 liter bagasjeplass, og med bakseteryggene slått ned økes plassen til nærmere 1.100 liter (2WD). Fleksibiliteten er sikret med 60:40 setedeling, eller også enda bedre med 40:20:40 på de høyere utstyrsgradene. Bakluken åpnes og lukkes elektrisk og aktiveres med foten for å sikre enkel tilgang også når hendene er fulle og det er behov for håndfri betjening. Fremdriften besørges av fjerde generasjon av Toyotas hybridelektriske teknologi, et system som for første gang ble tatt i bruk i 5-dørs Yaris. Maks effekt er 116 hk. Drivstofforbruket og CO2-utslippene er oppgitt til 0,44 til 0,5 l/mil og 100-114 g/km. Yaris Cross kan gjøre unna en stor del av bykjøring og pendling elektrisk, og bilen kan kjøres helelektrisk i hastigheter opp til 130 km/t. Modellen er nå klar for lansering i Norge i oktober. Du finner priser og data i vår nybildatabase her
|