Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hadde det gått som BMW begeistret fortalte oss i Hamburg for 15 år siden – juletider 2016 – hadde de hatt flere hydrogenbiler i katalogen i dag. Og da snakker vi ikke om fisete elbiler der hydrogenet omformes til strøm via en problematisk brenselcelle. Den gangen snakket de om biler som på ærlig vis svidde av passende doser hydrogen inne i et forbrenningskammer. Den vi prøvde hadde 12 slike, og resultatet var blant annet en meget passende motorlyd. Vi snakket altså en regulær forbrenningsbil. Bortsett fra at ut av eksosen rant det bare vann. Hvor det vannet kom fra, med andre ord: hvor hydrogenet kom fra, ble overhodet ikke diskutert. Det diskusjonen gikk på var hvor fort dette kunne bli en realitet. Og det skulle ikke ta lang tid fikk vi vite. Nå har det gått femten år og BMW er igjen i hydrogen-fronten. «Med en brenselcelle med høy ytelse og optimert batterisystem er BMW iX5 Hydrogen sin drivlinje unik i verden!» får vi vite. Men BMW ber om ren hydrogen og god infrastruktur – da er hydrogenbiler en bra utvei sier de. Og peker på at det er god løsning for dem som ikke har egen hjemmelader, eller som er besatt av rekkeviddeangst. Det er noen små aero-endringer på utsiden, og hjulene har fått aerodynamiske felger og dekk laget av naturgummi – takket være Pirelli. Og som Ringen tidligere har beskrevet er det Toyota som har ansvaret for hydrogenbiten i denne bilen. Men skal vi tolke pressemeldingen har BMW sin helt egne entusiasme for dette prosjektet. Jeg syns allikevel det er litt synd at de ikke forfulgte V12 sporet.
|