Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi omtalte bilen og viste renderinger i forkant av den offisielle lanseringen, men nå som den står utstilt på bilutstillingen i München kan vi fortelle litt mer om nykommeren. Den skal i første runde leveres med to alternative motorer – en nyutviklet TCe 110 bensinmotor samt Dacias populære TCe 100 Bi-fuel motor hvor du alternativt kan velge gass i stedet for bensin. Begge er Euro 6D-godkjent. Om et par år kommer et nytt alternativ – da skal den nemlig som første Dacia lanseres med hybrid drivlinje. Kanskje det kan gjøre den Norgesaktuell? Vi får vente og se. Dacia skryter av en modulær takløsning og splitt-og-legg-ned seter med 60 alternative konfigurasjoner. Bilen er salgklar for de store europeiske markene i løpet av høsten, der skal den selges side om side med populære Sandero, Sandero Stepway og nye Duster. I Norge er det kun sistnevnte som selges, men vi venter spent på mer informasjon om Spring som vi forventer blir en av Norges billigste elbiler. Nye Jogger er kompakt til å være 7-seter med en lengde på 455 cm over en akselavstand på 290 cm. Bredden er 178 cm, og grunnen til at de får inn en tredje seterad ligger nok i høyden på 163 cm. En bakkeklaring på 200 mm bør sørge for brukbar fremkommelighet på litt røffe veier. Med syv seter på plass har bagasjerommet en kapasitet på 160-213 liter, som femseter rommer den 708-842 liter og med andre seterad nedslått og tredje rad fjernet øker volumet til 1819 liter.
|