img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.

Den første de presenterte het Skysphere. Den dukket opp på plenen i Monterey for en måneds tid siden

Til bilutstillingen i München hadde de for lenge siden annonserte at de ville bidra med en forsmak på neste A8. GrandSphere skulle den hete.

Nå skal jeg være forsiktig med å være overlegen, men etter at jeg har sett den har jeg enda større problemer med å forstå at noe slikt kan være relevant i 2025.

Slik bilen står her har den et katastrofalt forhold mellom nyttig volum og fotavtrykk. Og den har et estetisk uttrykk som ikke bringer noe nytt, bare litt mer av mye av det som er galt med super-limousine drømmene.

Bare tanken på at en stiv 70-åring skal bøye seg ned for å komme inn her, får meg til å rygge. Og jeg ser ikke for meg hvordan hans to debutant-barnebarn vil klare elegante steg ut av bakdørene her, hemmet som de er av ganske pompøse gallakjoler.

De skal altså inn og ut av en port der taket rager 139 cm over veibanen!

Privat-jet på hjul kaller Audi denne. Men i en privat-jet går man tross alt opp en trapp og stiger inn i (eller ut av) en dør. Selv om man kanskje må bøye seg for å klarere døråpningen, er det adskillig mer elegant enn å vri seg ut av et lavt sete.

Spesielt når Marc Lichte, designsjefen, presiserte at produksjonsmodellene nok vil få en konvensjonell bakdør, hengslet i forkant – og ikke den store B-stolpe frie løsningen til GrandSphere.

Denne måler 535 cm ganger to meter og har en akselavstand på 319 cm. Vesentlig større enn dagens A8 – og byr på masse komfort for fire.

Ikke akkurat den nye nøkterne bærekraft tankegangen, men: – Vi ønsker å ta med oss så mange av disse designelementene som mulig inn i produksjonsversjonen, sa Philipp Romers – ansvarlig for eksteriøret.

Nå er åpenbart interiøret det viktigste, for det legges vekt på at denne gangen begynte man på innsiden og tegnet eksteriøret ut fra det. (Snart en like stor klisje som å nevne hvor mange kilometer fiskegarnsøppel hentet fra havet som er gjenbrukt for å lage gulvmattene.)

Og der jobbet Audi for å forklare hva de tenkte. Da jeg droppet innom uteområdet for å hilse på denne bilen var et ikke veldig interessert publikum i ferd med å få analysert interiøret.

Dette er ikke noe nytt. Det må være ti år siden jeg var med på en workshop hos BMW, som dreide seg om luksus.

Jeg beklager å måtte si det – de hadde riktige fremtidsvyer den gangen. Og vi skal ikke lenger tilbake enn til presentasjonen av GLS på Rivieraen da Mercedes hadde en workshop om ‘Transformation in #luxury’ i sitt ‘Nautilus studio’ der.

Men akkurat den er vanskelig å ta på alvor. Designsjef Gorden Wagener har fått den uvanen at han klistrer luksus-merkelappen på alt han tar i.

(saken fortsetter)

Hos Audi hadde de hentet en professor fra Høyskolen i Hof – hans tema er avansert transportdesign, en Doktor som er sjef for designmuseet til Vitra og en dame som er utgiver av weekendutgaven av Berliner Zeitung. Sammen med Immo Redeker, fra Audis Interiør Arkitektur – disse skulle snakke om Fremtidens Interiør.

Hvordan folk tør presentere fem år frem i tiden som en sannhet er ubegripelig. I hodet mitt får vi enda tettere trafikk, enda dårligere plass på gater og veier, og enda mindre behov – eller muligheter – for å kjøre over 100 km/t. 

Men det var ikke akkurat slik deres virkelighet ble beskrevet.

Tar jeg feil? Når det gjelder prognose-skråsikkerhet behøver jeg ikke gå lenger enn til OPEC 2015-visjonen. Der sa de for eksempel at elbiler kommer som et skudd. I 2040 regnet de med en elbilflåte på 4,7 millioner batterielektriske.  

Det tallet traff vi i fjor! OPEC var 20 år på villspor!

Poenget mitt her er at GrandSphere åpenbart er designet ut fra et 2025-scenario Audi er ganske trygge på. Kanskje tar de like feil som OPEC – kanskje deres virkelighet ligger 20 år bak i tid? Da er ikke en produksjons GrandSphere veldig aktuell.

Behøver jeg nevne eldrift og 23-tommers feite Pirelli, og seter som kan slås ned til 60 grader og autonomi nivå 4 og – i tenk-på-et-tall avdelingen: 120 kWt og en motor på hver aksel, til sammen 710 hester og under fire til 100.

Deres tredje konsept i denne serien skal hete UrbanSphere. Navnet i seg selv er nok til at jeg har et begrunnet håp om at fabrikken som ga meg den opprinnelige A2 er kommet litt ned på jorden igjen.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer