Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi hadde sett bilder av den. Den dukket første gang opp på skjermen da Renault-sjef Luca di Meo hadde sitt ElectroPop-show tidligere i sommer. Budskapet var: 10 batterielektriske Renaulter i salg i 2025 – hvorav denne boksen som var den første med den nye Renault-logoen – åpenbart skulle være en deltaker. Luca di Meo kan dette med liten&søt. Før han ble Renault-sjef var han sjef for Seat der han slapp løs en litt oppgradert slags Twizy. Minimo het den. Og før det var han høyt oppe hos Fiat og sto i sentrum for 500-suksessen. Nå skal han sørge for at den kommende femmeren skal bli mer enn et romantisk på et ikonisk historisk produkt. Han skal også sikre at denne blir gjennomført moderne. Den skal sitte på Renault-Nissan Alliancens nye CMF-BEV plattform for små batterielektriske biler. Og di Meo sier at med det understellet og med en ny batteriteknologi, vil de kunne selge bilen for to tredeler av det de tar for dagens Zoe! Batteriet han snakker om er basert på nikkel, mangan og kobolt som han sier vil få batteriprisen til å falle fra ca. 100 dollar pr. kWt til nesten halvparten. Han føyde til at den lille ville få en rekkevidde på rundt 400 km. Ingen som har sett den originale femmeren kan være i tvil om at svært mye i den nye er hentet derfra. Renault tok med seg et par av de opprinnelige utgavene til München for å vise forbindelsen. Det var masse folk som ikke fantes da denne kultbilen ble produsert (1972-1996). Og de som virkelig husker så langt tilbake, vil også se at det er hentet antydninger både fra Supercinq og fra R5 Turbo her. Samtidig som det er bygget inn små, lekre finter. For eksempel det opprinnelige luftinntaket lengst bak på panseret – det er nå blitt kontakten for lading. Eller muligheten for å hente opp gult frontlys, med forskjellig intensitet, for virkelig å gjøre den genuin fransk vintage. Jeg traff både sjefdesigner Gilles Vidal og sjef over alle Renault designerne, Laurens van den Acker på standen. Van den Acker, som alltid har et sett nye sneakers hver gang han har designet en ny bil, skuffet med fottøyet denne gangen. Jeg hadde ventet noe mye gulere. Men så viste det seg at det var Megane-skoene han hadde på den dagen – de hadde jo også presentert den nye Meganen der. (saken fortsetter) – Denne er moderne hele veien, sa Vidal. – Men er basert på en kult-modell, en modell som er viktig i historien vår. Og akkurat som den opprinnelig femmeren var relevant for sin tid, er denne relevant for vår. Urban og attraktiv, akkurat som den gamle, men også elektrisk som den må være nå. Vidal sier ‘historien vår’ som han mener det. Men det har tross alt bare gått ett år siden han hoppet fra Peugeot til Renault – tar det så kort tid å endre passion? Men det var i hvert fall passion nok der han strøk langs de fete ‘skjermene’ over bakhjulene og pekte på de røde stripene som aksentuerer taket og som ligger over hekken og som alle er med på å gi litt Turbo-hot-hatch vibber. Som det later til vil kunne bli virkelighet. En av Alpines tre elbiler skal nok bli en versjon av denne, med 215 hesteren fra Megane. Det er bekreftet at femmeren skal i produksjon. Men når den kommer på markedet var det ingen som kunne/ville fortelle. Jeg er stygt redd vi kommer til å skrive 2023/2024. Det skal bli spennende å se hvor mye annet smått&søtt som har dukket opp til da.
|