img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Stor forskjell på elbilers forbruk
Oppgitt rekkevidde er ofte det som avgjør om man tør kjøpe den elbilen. Og alle vet selvfølgelig at den oppgitte verdien er et laboratorie-resultat som ikke nødvendigvis har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Tyske ADAC har gravd litt dypere og plassert Polestar nederst på listen.

Akkurat som hos biler med forbrenningsmotorer, er utnyttelsen av tilgjengelig energi svært sprikende også hos elbiler. 

Tro bare ikke at en spiseskje strøm gjør at bil A nødvendigvis går like langt som bil X.

På den andre siden: uttrykk som «liter på mila» er velkjent for de fleste av oss, og er nok til at vi kan danne oss en idé om bilen er nøktern eller en drukkenbolt.

Men spør om kilometer per kWt, eller bedre – kilowattimer per 100 kilometer, så er det mange som detter av. De som kjører elbil til daglig er imidlertid svært fokusert på dette og vet hvordan forbruket endrer seg med hastighet og utetemperatur.

Tyske ADAC har tatt dette på alvor. De har utviklet sin egen ECO-test også for elbiler, der de måler det praktiske forbruket og til og med tar med seg tapet ved ladeprosessen. Den kan være ganske formidabel og blir i hvert fall ikke tatt med i WLTP-tallene.

Tidlig på sommeren gjennomførte de en stor test og la ut denne listen over forbruk. Her sortert fra best til verst:

Modell

Forbruk Adacs Eco-
test kWt/100 km

Forbruk oppgitt
NEDC/WLTP
kW/t /100 km

Hyundai Ioniq Elektro Style

16,3

-* / 13,8

VW e-up! Style

16,7

-* / 14,5

Seat Mii Electric Plus

17,3

-* / 14,9

Mini Cooper SE

17,6

14,8 / 16,8

BMW i3 (120 Ah)

17,9

13,1 / 15,3

Kia e-Niro Spirit (64 kWt)

18,1

-* / 15,9

Smart Forfour EQ passion

18,4

-* / 15,9

Peugeot e-208 GT

18,7

-* / 17,6

Kia e-Soul (64 kWt) Spirit

18,8

-* / 15,7

Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWt)

19,0

-* / 17,7

VW ID.3 Pro Performance 1st Max

19,3

14,5 / 16,1

Hyundai Kona Elektro (64 kWt) Trend

19,5

14,3 / 15,0

Tesla Model 3 Standard Range Plus

19,5

-* / 14,3

Peugeot e-2008 GT

20,2

-* / 17,8

Renault Zoe Intense (41 kWt)

20,3

13,3 / -*

DS 3 Crossback E-Tense So Chic

20,5

18,3 / -*

Tesla Model 3 Long Range AWD

20,9

-* / 16,0

Mazda MX-30 e-SKYACTIV

21,9

17,3 / 19,0

Nissan Leaf Acenta (40 kWt)

22,1

15,2 / 20,6

Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWt)

22,7

-* / 18,5

VW ID.4 Pro Performance (77 kWt) Max

22,8

-* / 17,7

Porsche Taycan 4S Performance Plus

23,6

-* / 26,2

Tesla Model X 100D

24,0

20,8 / -*

Audi e-tron Sportback 55 quattro

24,4

-* / 23,7

Audi e-tron 55 quattro

25,8

-* / 23,0

Jaguar i-Pace EV400 S AWD

27,6

-* / 22,0

Mercedes EQC 400 AMG Line

27,6

-* / 22,6

Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)

28,1

-* / 25,9

Polestar 2 Long Range Dual Motor

29,2

-* / 19,3

-* Ikke oppgitt

Det kan være interessant å se på kommentarene til de fem dårligste slik de er gjengitt i der Spiegel.

(saken fortsetter etter bildene)

Plass 5: Audi e-tron 55 quattro – 25,8 kWt på 100 kilometer
En relativt dyr bil med et batteri på 95 kWt som kan se overlegent stort ut. Men ved litt høye hastigheter øker forbruket til denne 400-hesteren sterkt.

I ADACs test ligger forbruket 12 prosent over det oppgitte. Det betyr samtidig at den virkelige rekkevidden faller med det tilsvarende. Allikevel bør det tilføyes at i forhold til å forbrenne diesel, er denne bilen meget effektiv.

Energiforbruket på denne testen ville tilsvart 2,6 liter diesel (på 100 km). I en virkelig test ville bilen brukt 6,4 liter – med en svakere motor. Ingen tvil om hvem som, tross alt, er mest effektiv.

Plass 4: Jaguar I-Pace EV400 S AWD – 27,6 kWt på 100 kilometer
I motsetning til mange konkurrenter legger Jaguar vekt på lettvekts-konstruksjon slik at batterivekten ikke skal ødelegge bilens dynamiske evner. Men lett vekt virker åpenbart ikke inn på forbruket, som er 25 % større enn det produsenten oppgir.

Med to elmotorer burde de sportslige kvalitetene være åpenbare, men det er ved høye hastigheter forbruket virkelig slår ut. Mer enn 30 kWt/100 km har ADAC målt. Derved skrumper rekkevidden fort til under 300 km. Man burde kunne forvente mer av en såpass dyr bil, sier ADAC.

Plass 3: Mercedes EQC 400 AMG Line – 27,6 kWt på 100 kilometer
Veien inn i el-alderen har vært skuffende kronglete for Daimler. EQC står på en plattform egentlig beregnet for forbrenningsmotorer og kan i beste fall oppfattes som et kompromiss. 

Derfor er det kanskje ikke rart at den ikke kan konkurrere med de bese i segmentet (som Tesla X). Det virkelige forbruket blir i ADAC-testen 22 prosent høyere enn det produsenten oppgir.

Spesielt er bilen følsom for kulde, legger ADAC-testerne til i kommentaren. EQC tilhører de minst effektive elbilene. For en bil som selv i den mest spartanske utførelsen koster såpass mye, er det skuffende – sier testerne.

Plass 2: Nissan e-NV200 Evalia (40 kWt) – 28,1 kWt på 100 kilometer
Elektriske syvsetere er ikke hverdagskost, og egentlig lå Nissan med sin e-NV200 langt foran konkurrentene. Men det betyr også at modellene ikke lenger står på toppen av utviklingsstigen og at den selv i selskap med meget kraftigere konkurrenter faller uheldig ut.

Med et forbruk på 28,1 kWt bruker den 11 % mer enn oppgitt, og med batteri på 40 kWt rekker ikke dette til stort mer enn bytrafikk. Men Nissan behøver ikke skamme seg – modellen er simpelthen for gammel til å kunne konkurrere om effektivitet.

Plass 1: Polestar 2 Long Range Dual Motor – 29,2 kWt på 100 kilometer
For en ny modell som egentlig antyder stor rekkevidde allerede i navnet, er de virkelige forbruksverdiene for denne kina-svenske bilen særdeles dårlige.

I ADACs test brukte Polestar 2 rundt 50 prosent mer enn de offisielle tallene som produsenten oppgir. Bilen skulle jo egentlig gitt Tesla 3 konkurranse, men ligger langt unna.

Også når det gjelder tapet ved lading snakker vi høye verdier. Testene er utført ved 22 grader – en behagelig temperatur for elbiler. Blir det kaldere, stiger forbruket til Polestar 2 enda mer. Her står det igjen mye utviklingsarbeid for Geely og Polestar – er en av konklusjonene.







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer