Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ken Block har vært rally- og rallycrossfører siden 2005. Bergensere flest vil nok huske ham best som teamsjef for Andeas Bakkerud i rallycross for noen år siden. Men det Ken Block er mest kjent for er dramatiske stuntfilmer i heftige spesialbygde biler – de fleste med Ford-logo på panseret. Selv hevder 53-åringen at ringen er sluttet nå som han er på plass hos Audi: – Audi er merket som vekket min pasjon for motorsport. Jeg er ekstremt glad for å starte et nytt kapittel. Sammen skal vi utvikle innovative prosjekter og pushe grensene for elektrisk mobilitet, sier amerikaneren. Block forteller at han var i tenårene da Audi Quattro revolusjonerte Rally-VM og Audi Sport Quattro S1 stormet opp Pikes Peak på rekordtid. Han sier dette var biler som fikk ham til å drømme om en dag å bli rallyfører. Under sitt første besøk i Ingolstadt fikk han mulighet til å teste flere historiske Audier, samt den futuristiske e-tron Vision Gran Turismo. Selvsagt ble det også anledning til å prøve Audis ferskeste gatebil. – Audi RS e-tron GT overrasket meg virkelig, sier Ken Block. – Den eksklusive designen og den perfekte finishen, kjøreopplevelsen er fantastisk, bilen er utrolig rask og agil. Tyngdepunktet er så lavt at den reagerer på det minste rattutslag. Ken Block er kjent som et bensinhode på grunn av sin bakgrunn, men han er også åpen for den nye tiden og har den siste tiden testet en rekke elektriske biler. Blant annet satte han tredje beste tid på avslutningsetappen i Dakar Rally med en elektrisk prototyp, og han vant det første løpet i den nye Projekt E rallycrosserien på Höljes-banen i Sverige. – Elektrisk mobilitet er fremtiden, sier Block. – Jeg ser elbiler som et stort skritt fremover, ikke bare for å redusere utslipp, men også på grunn av de ekstreme ytelsene de muliggjør. Når det gjelder motorlyd har jeg barn som ikke bryr seg om det, de syns lyden fra elmotorer er like kul som fra en bensinmotor.
|