Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.
"Det er en ære å bli kopiert", var svaret tilbake, da General Motors tok en kinesisk bilprodusent i å ha kopiert en av deres koreanskbygde småbiler nærmest ned til minste skrue. Det er heldigvis en del år siden.
Men jeg stusset i mitt første møte med Xpeng over påstanden om at kun åpne patenter ligger til grunn for bilene, for her var det virkelig mye som minnet om California-elbilen, uten at Xpeng har noe som helst med Tesla å gjøre, annet enn at de begge er elektriske.
FOLKEBILEN G3
Xpengs minste modell på norsk jord – som foreløpig er eneste sted i Europa Xpeng selges – heter G3 og er en 4,45 meter lang SUV.
Den spisse fronten gir bilen særpreg, mens den innvendig nærmest er som en krympet Model X med frontrute som går så langt opp på taket, at du sitter under glasset med fri sikt til himmelen, en instrumentskjerm hvor Teslas grafiske utforming skinner mot deg, og hvor den digre vertikale skjermen på midtkonsollen kunne vært hentet ut av de store Teslaene både i utforming og plassering.
Selv forsetene ser ut som om de er laget av produsenten som forsyner Tesla med seter, og den bittelille og foldbare solskjermen som vippes ut fra siden i taket er som kjøpt fra Teslas reservedelslager. Bilen starter automatisk når den settes i gir, også hendlene på rattet er i Tesla(Mercedes)-utførelse.
PREMIUM LIGHT
Nå hører jeg kanskje negativ ut, men det mener jeg slett ikke å være. For med tanke på hva den koster, den mest aktuelle G3 prises til 358.000 kroner, skal du lete godt for å finne en like godt utstyrt elbil med 60 kWt netto batteripakke og 450 oppgitte WLTP-kilometer i rekkevidde som matcher. Legg på 21.000 kroner og bilen kommer med det Xpeng kaller premium-pakke, som blant annet inneholder ventilerte skinnseter og 360-graders kamera på taket.
Likevel vil ikke Xpeng definere seg som en billig kineser à la MG, det siktes heller mot Polestar med premiumorienterte løsninger og god byggekvalitet. Den rimeligste G3-varianten med litt mindre batteripakke er ikke aktuell for Norge.
Bilen er bra å sitte i, greit kjører den, og med 197 hk på forhjulene mer enn rask nok for de aller fleste. Men tilhenger trekker den ikke, for dem som er opptatt av slikt, rattet har ikke varme i seg og kan ikke lengdereguleres.
CHADEMO
Noe overraskende leveres Xpeng til Europa, i hvert fall enn så lenge, med den japanske ladestandarden Chademo for DC-lading, hvilket betyr maksimal ladefart på 50 kW. CCS-ladestandard og høyere ladefart langs veien ville opplagt vært en fordel, men hadde sannsynligvis også gjort G3 dyrere.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2