Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Crate engines heter dette i USA og er en stor industri der bilfabrikkenes racingavdeling – eller hva de nå kaller det – er ivrige deltakere. Det er ikke lenge siden vi fortalte om Mopar som selger de heftigste Hemi-motorene kassevis. Klare for hjemmebyggere, enten det er en hotrod eller dragster eller en skikkelig gatebil man ønsker å bygge eller modifisere. Nå er fabrikantene på plass med elmotorer etter samme oppskrift. Det vil si, helt samme oppskrift er det ikke. Det pleier ikke følge bensintank med de vanlige Crate motorene. Men det følger ofte batteripakke med Crate elmotorene. Ford har lenge fortalt om sin, men vi har ennå ikke sett fotografier av den, bare måltegninger. De er litt forsiktige med spesifikasjonene også, men vi snakker om 210 kW og litt over 430 Nm. Og så er den bare 570 mm lang, så dersom man skal bytte ut en V8 motor blir det mengder av plass til overs. Navn har den faktisk fått navn alt, Eluminator! Da hadde det kanskje passet med minst dobbelt så mange kW. GM ligger i løypa med sin. De har slått seg sammen med Hancock and Lane Racing som er ivrige el-dragere. Sammen har de tatt frem en pakke med 200 hesters elmotor, 60 kWt Li-Ion batteri, DC-AC inverter og DC-DC konverter, alle kontrollelementene, fullt kabelsett og vannpumpe. At de også velger et 800 V system viser at de tenker litt fremover. Senere kommer et Connect’n Cruise program som skal gjøre det både enklere og lovligere å bygge om gamle gateregistrerte biler til eldrift, uten komplisert byråkrati. Noen som allerede er der så det holder er Revolt Systems som sammen med noen som heter EV West har tatt utgangspunkt i en Teslamotor og bygget det hele med nye motorfester slik at det detter rett på plass der det før har stått en av GMs Smallblock motorer. Revolt-anlegget er sågar utstyrt med en drivaksel som boltes rett på diffen. Disse folkene tar en drivenhet fra Tesla, den strippes, deler av huset fjernes, og så bolter man på en ny enhet med reduksjonsgir. Der har de brukt rettskårne tenner, så her kan man få en elbil som ikke akkurat er lydløs. Alt som hører til, batterier og kabler og kontroll selges separat. Motoren får cirka 550 hk og 1100 Nm dreiemoment. Bilder på selskapets Facebok-side viser en av de typiske Bonneville-bilene som satte ny rekord på saltsletten nå i sommer, men denne drivlinjen. Det hele gjort på bare fem måneder. Det later til at man kan ha like moro med en elmotor som med det gamle forbrennerne.
|