Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen kommer fra et firma som heter Bermat og som egentlig driver med prosess-styring. Men så er det vel en bildilla-person i bakgrunnen der da, som har fått en god idé. Ideen er en klassisk italiensk Gran Turismo der en av de viktige oppgavene er å se bra ut. Det gjør den. Masse skulptur her, lav, skarp nese, naken karbon, dører hektet i taket og de gulfargede luftinntakene foran bakhjulene er en veldig effektiv optisk distraksjon. Bilen er konstruert av noe som heter JAS Motorsport. I Italia velkjent som Hondas egen sportsfilial. Der konstruerer de biler som går i italienske formler, de bygger kundebiler, de lager kits både for karosseri og motor og de deltar selv. Den andre bidragsyteren er Camal Studio. Torino selvfølgelig. Noen av dem var med da Bertone bygget sin oppsiktsvekkende BAT 11, https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=32084 og selskapet har tegnet biler for merkelige avvikere som Aznom. Den enorme Palladium er blant dem vi har skrevet om her. https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54485 Her har de vært mer tilbakeholdne, men hvorfor denne ikke kan gateregistreres skjønner jeg ikke. Den er ikke SÅ ekstrem. Det fortelles i hvert fall at denne kun er bygget for bane, men at den skal etterfølges av en gateversjon med ren forbrenningsmotor. Slik som baneversjonen har. Og så skal det komme en helelektrisk variant. Det hele skal sparkes i gang første halvår 2022. Slik den står nå måler den 460 x 200 x 120 cm og har en akselavstand på 260 cm. Vekten har de fått ned på 1100 kg, på tross av at den møter FIAs sikkerhetskrav til CN biler. I denne versjonen er det utstyrt med en turbofirer, to liter og 320 til 400 hk. Momentet er på 450 Nm, og ved hjelp av en sperrediff gjør den 100 på 4 sekunder. Det er riktignok ikke skrevet i pressemeldingen, men det er vel ingen som tviler på at her har vi en Honda motor foran oss? Chassiset er også ganske bane-orientert med pushrods og justerbare dempere. 19-tommers OZ hjul er utstyrt med Pirelli DHB som måler 245/645R18 foran og 265/645R18 bak. Det høres ganske velbalansert ut. Seks bremseklosser på 380 mm skivene foran, og fire på 355 mm skivene bak. Innvendig kan det se litt Ferrari ut med 12-tommers skjermen og ganske mye betjening på rattet. Bermat legger også stor vekt på kundens mulighet til å forme egen bil. Dette blir den første produsenten som kan plassere kunden i sentrum av prosjektet, sier de uten særlig forklaring. Egentlig virker som om de eneste avvikene som er mulige er farger og materialer ute og inne. Men allikevel, en ny banebil som nøyer seg med 400 hk. Sånne blir jeg litt glad i.
|