img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Testa Rossa på nytt
Vi visste det skulle komme noe, for midt på sommeren viste et sveitsisk firma ingen kjente til, bilder av noe som så ut som en kamuflert Testarossa. Hvorfor skulle noen kamuflere en Testarossa? Den er jo tross alt nesten 40 år gammel!

Nå vet vi hvorfor.

De ville ikke fortelle hva de holdt på med. Nemlig en 1984 Testarossa.

Men her snakker vi ikke om en nennsom restaurering, vi snakker om en fullblods restomod operasjon.

Vi snakker oppgradering rund baut, uten at det har gått ut over det visuelle. Utvendig er den ikke endret, under karosseriet er mye endret, og innvendig er det egentlig ikke endret, bare forbedret vesentlig.

Her er store plastikkflater erstattet av aluminium, det er mye mer skinn med mye bedre søm, og de har beholdt den antikke telefonen i midtkonsollen, men nå er den bygget om til blåtann. Det er også innebygget nav og et underholdningssystem som jobber med Apple CarPlay.

Noe av det som var med på å gjøre Testarossa til en spesiell Gran Turismo bil, var muligheten til å få et skreddersydd bagasjesett på seks kofferter og bager fra Schedoni til denne bilen. Sveitserne tok den en lenger og bygget sitt eget sett.

Som sagt er det mye som er gjort under dette hvite karosseriet.

De tolv sylindrene avleverer nå 500 hk og 600 Nm – cirka 120 flere hester enn originalen, og 135 Nm over.

I realiteten er motoren ny hele veien. Oppskriften er identisk, 4,9 liter, flat tolver, men blokken er ny, akkurat som innsug og eksos også er nytt. Det siste kan du også se på de fire titan-trompeter som titter ut der bak.

Innsprøytningssystemet er nytt – utviklet av disse folkene, og rødlinjen er flyttet fra 6.800 til ganske imponerende 9.000.

Sammen med Ohlins har de utviklet en helt ny fjæring, elektronisk adaptivt med eksterne reservoarer og krengningsdemper som kan justeres til seks posisjoner.

Ganske smart er det sikkert også å legge til et løftesystem foran – over fartsdumper og krevende garasjeinnkjøringer.

Eksosen, traksjonskontrollen og ABS-en er justerbar, og de to førerassistentenes kan fratas all myndighet.

Et flatt gulv har bedret aerodynamikken, og en magringskur som resulterte i minus 130 kg er med på å bidra til litt over 320 km/t – nesten 30 km mer enn originalen.

Jeg nevnte titan-eksosen. Men de virkelige kjennerne har ett annet klart tegn på at her har det skjedd noe. De opprinnelige 16-tommerne (eller 16.33 ‘’) er erstattet med lettmetall. 17 tommer foran, 18 bak – alle med senterlås og alle med Michelin Pilot Sport.

Bak disse hjulene sitter seks-pots Brembo foran og fire-pots bak.

Legg også merke til at de har beholdt det hinsidige speilet. Kulere fantes ikke, unntagen for han stakkars sjåføren som trengte å bruke det.

Hvem som står bak dette, er fremdeles et mysterium. Officine Fioravanti heter det. Det ligger i Sveits, rett over grensen for Italia – omtrent 60 km fra Milano. Coldererio heter landsbyen – ikke akkurat i brennpunktet for Ferrari-interessen.

Fioravanti-navnet er også et mysterium, ikke et helt ukjent etternavn, men det virker usannsynlig at denne Fioravanti ikke skulle ha noe med Leonardo Fioravanti å gjøre. Leonardo Fioravanti var Pininfarinas sjefdesigner da BB ble tegnet.

Fra 90-tallet har Fioravanti (og to sønner) jobbet for seg selv og er ikke ukjent med et lite stunt her og der.

Jeg ser ikke bort fra at også gamle Leonardo har kastet seg på retromod-bølgen her, med større rett enn de fleste.

Før eller siden får vi vel vite hvem det er som skal bygge hvor mange og til hvilken pris. Jeg går ut fra at svaret på de to siste blir ‘ikke mange’ og ‘masse’.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer