Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford er ikke bare amerikansk mester i pickup siden de i 1948 lanserte F-serien, men nå suppleres de store med en liten: Maverick er forhjulsdrevet, hybrid og bygd over samme tekniske lest som Focus. Så slurper den ikke i seg mer drivstoff enn 0,67 liter bensin på mila i bykjøring. I USA heter det riktignok ikke liter per mil, men miles per gallon, hvor det offisielle gjennomsnittstallet for Maverick skal være 42 miles/gallon fuel, og fuel er naturligvis bensin og ikke klissete og vondtluktende diesel eller noe annet. Opprinnelig en personbil Når Ford nå klistrer navnet på en «liten» pickup er det for å henvende seg til yngre kjøpergrupper, hevdes det på amerikansk hold. Men med lengde på 5,07 meter og akselavstand over tre meter er den, sett med norske øyne, ikke akkurat liten. Bygges i Mexico For her snakker vi om pickup tvers gjennom, men ikke mer tvers gjennom enn at den har Fords C2-plattform i bunnen, en plattform som danner basis for blant annet personbilen Focus. 4x4 og doblet trekkevne som tilvalg I standardversjon leveres Maverick med en 2,5 liters, hybridisert firesylindret Duretec, ytende 194 hk og overført til hjulene via en e-CVT-kasse. Gjennomsnittsforbruket oppgis til 0,76 liter/mil, bilen trekker snaut tonnet og veier 1666 kg. Med 4x4 oppgis trekkvekten til to tonn. Små pickuper og gjerne med basis i en personbil var populære i Norge for en del år siden. Hvem husker ikke VW Caddy og de små Fiatene for ikke å snakke om Skoda Felicia Fun med bakvegg som ble til sete ved å skyve det ut på planet.
|