Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen er coupé-versjonen av ID.4 og skal lanseres i to utførelser – som ID.5 med bakhjulsdrift og ID.5 GTX med drift på alle fire. ID.5 får én motor og maks effekt på 150 kW (204 hk) mens den mer sportslige ID.5 GTX får firehjulsdrift og samlet effekt på 220 kW (299 hk). Volkswagen oppgir ikke maksimalt dreiemoment, men vi kan trygt anta at det er tilsvarende som hos ID.4 med henholdsvis 310 og 460 Newtonmeter. - ID.5 blir spydspissen vår på den innovative MEB-plattformen. SUV-coupéen representerer en helt ny elbilgenerasjon som kombinerer elektrisk effektivitet med sporty eleganse, forteller direktør for Volkswagen i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Begge modellen leveres med batteripakker på inntil 77 kWt netto, og oppgitt rekkevidde er henholdsvis 520 kilometer for modellen med bakhjulsdrift og 480 kilometer for GTX-varianten. Også de fysiske målene er ganske like på ID.4 med en lengde på 4,6 meter over en akselavstand på 277 cm. Et bagasjerom på 549 liter tyder også på at coupé-formen gjør minimalt utslag på bilens praktiske egenskaper. Det samme gjelder muligheten for å trekke tilhenger – ID.5 har her en kapasitet på 1000 kg mens varianten med firehjulsdrift kan trekke 1200 kg.
|