Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021. Audi e-tron, den ubestridte folkefavoritten i 2020 med drøyt 9000 solgte enheter, i duell med Ford Mustang Mach-E? Om det har rablet for oss? Nei da, for de to elbilene koster jo omtrent på krona det samme. Testteamet skjønner undringen, men lanseringsmodellen av elektriske Mustang Mach-E er ikke så rimelig som den kan fremstå som, når Ford har krysset av i alle «kjekt å ha»-rubrikkene som firehjulsdrift og lang rekkevidde. Og Audien er heller ikke spesielt kostbar, men først når det gis avkall på litt motoreffekt og en god slump rekkevidde. Med dette som bakgrunn, skulle det vise seg at test-Mustangen, lanseringsmodellen med drift på alle hjul, 88 kWt netto batteripakke og massevis av utstyr, kostet 620 kroner mer enn e-tron 50 som Audi har business-kampanjeutstyrt for nesten 100.000 kroner. Det vil si at begge koster rett under 600.000 kroner i testøyeblikket midt i desember. TESLA SOM FORBILDE Akkurat som Tesla, som begynner markedsføringen flere år før modeller lanseres, startet Ford tidlig med å hause opp forventingene til Mustang Mach-E. Bare det å bruke navnet Mustang på en elektrisk SUV som ikke har annet med den ikoniske sportsbilen å gjøre enn noen få designelementer (de tre baklysene på hver side som mest fremtredende) og logoen godt synlig både utvendig og innvendig, er både frekt og smart. Og sannsynligvis ødelegger det like lite for sportsbilens image som det gjorde for Porsche, da de lanserte SUV-en Cayenne. KRAFTFULLE Buldrer gjør det også i Mach-E, om en knapp merket noe så tvers gjennom kjedelig som «Framdriftslyd» aktiveres sammen med kjøreprogrammet «Utemmet». I kombinasjon med én-pedals-funksjonen aktivert kan det kjøres styggfort med høy underholdningsfaktor. Men helt som den fossile broren som bare trekker på bakhjulene blir det aldri. Audi e-tron mistet 47 hk (fra 360 til 313) og 21 Nm (561 til 540) på veien fra versjon 55 til 50. Akkurat det er i praksis helt uten betydning, for komfort som i prisen inkluderer luftfjæring betyr mer enn sport i e-tron. INNVENDIG På Ford-skjermen blir det mer fomling for å finne fram, og selv ikke etter halvannen uke og drøyt 1500 kilometer på veien, synes jeg Ford har løst brukervennligheten like godt som Tesla, og langt fra så godt som Audi. Fords lille instrumentskjerm inneholder det du trenger, og heller ikke mer. LES VIDERE: OBS!
|