img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Den italienske jobben
BILTEST: Fiat har gjort jobben og elektrifisert legenden 500, men det var Mini filmteamet valgte til de spektakulære kjørescenene nord i Italia i «The Italian Job» i 1969 og i oppfølgeren 34 år senere.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021.

Mange husker den ville biljakten i «The Italian Job» hvor skurkene stikker av med byttet i tre Minier. Men med politiet og mafiaen i hælene viste det seg at å gjennomføre kuppet bare var barnemat sammenliknet med å komme seg unna med det.

Også i oppfølgeren i 2003 spilles det på Miniens egenskaper som kjøremaskin.

Like vilt som i kjørescenene nord i Italia, går det ikke på noen måte for seg i Waldemar Thranes gate i Oslo en sur dag i februar. Riktignok er det noe italiensk over trafikkintensiteten i gata som fører ned til Alexander Kiellands plass, men vår hensikt med å stoppe utenfor pizzasjappa med lånt navn fra filmene, er ikke for annet enn å tilrane oss oppslagsbildet til denne duellen, hvor Fiats splitter nye og elektriske 500 hilser på Minis like elektriske Cooper S med en ekstra E hengt på navnet for å skille den fra sine fossile brødre.

Hadde det ikke vært for at bokstavene på skiltene avslører elektrifiseringen, ville det knapt vært mulig på litt avstand å se at dette handler om statssubsidiert persontransport i urbanklassen.

LANG HISTORIE
Nå mener ikke testteamet at du ikke kan kjøre langt med de to småtassene som på de drøyt 60 årene som er gått siden førstelanseringen (fra 1957 for Fiat og 1959 for Mini) har est ut i alle retninger og langt fra er så små lenger, men det er likevel noe urbant over dem, tiltenk et liv for travle mennesker som etter ulike gjøremål trekker pusten på en hyggelig fortauskafé eller en passende kulturinstitusjon.

For begge produsentene handler det om å møte kravene fra brukerne om å ferdes så miljøvennlig det lar seg gjøre og i motsatt ende av skalaen å tilfredsstille EUs klimakrav og forholde seg til EU-byråkrater som står klar med riset for å rappe til dem som ikke oppfyller det gjennomsnittlige flåtekravet på 95 gram CO2 per kjørte km.

Mini var først ute med ladehybride utgaver av Mini Countryman i 2017 og gjorde denne varianten til mest valgte Mini allerede i 2018. Med 3-dørs elektrisk Mini med på laget fra i fjor stod de elektrifiserte variantene for 92,8 prosent av samlet Mini-salg i Norge i fjor.

NY I ÅR
Fiat 500 EV er ikke bare helt ny av året, men bygges på ny plattform, finnes kun som elbil og ikke noe annet, og er et ekte Torino-barn. Om du skulle være i tvil så titt ned i bunnen av dørhåndtakene, hvor den originale Fiat 500 er preget inn i plasten sammen med «Made in Torino», og for sikkerhets skyld ropt ut i versaler.

Fiat 500 EV kom som sendt fra himmelen til en Fiat-organisasjon på sotteseng i Norge. Med mål om å selge oppunder 2000 biler i år, vil Fiat igjen bli et synlig merke på norske veier. Den høye bruktimporten fra USA av Mexico-bygde el-varianter (forrige generasjon med kort rekkevidde og uten hurtiglademulighet i et antall av 1586 biler fordelt på fire år) viser at Fiat 500 langt fra er død i folks bevissthet.

(saken fortsetter)

PÅKOSTEDE
Både Fiat 500 og Mini EV befinner seg i den påkostede enden av skalaen for elektriske småbiler, hvor Seat Mii og Skoda Citygo E, holder til i den andre enden og dekker med sine fem dører de praktiske gjøremålene vel så godt som Fiaten og Minien. De har bare ikke samme appell til følelsene, og den eneste som følger briten og italieneren til døra når det emosjonelle står som øverste argument på handlelisten, er Honda E.

Samtidig er Mini og Fiat to ganske forskjellige biler. Også Fiat 500 er fast satt opp og tar seg fort ut av lyskryssene med sine 118 hk. Den bli likevel sinke ved siden av Mini, som med importert drivlinje og 184 hk fra BMW i3 er en GT verdig i akselerasjon.

EGOBIL
Mini oser av sportslighet og representerer egobilen av de to. Etter å ha åpnet døren og sett Mini-logoen lyse opp føttene, kler du bilen på deg, det er knapt plass til noen i baksetet, ganske så kronglete å komme inn i setet og enda vanskeligere å komme ut av det. Håndtaket for framvipp av forsetene kunne med fordel befunnet seg høyere på seteryggen, slik det gjør på Fiat. Men foran sitter du som limt til setet, med forlengbar sittepute i Experience-utgaven.

Styringen er også skarpere satt opp for å understreke sportsligheten, men til hverdagsbruk hadde mer komfort vært å foretrekke. Det gjelder også for Fiat 500, som også med fordel burde vært strukket mot mer komfort.

FORSKJELLIGE
Den nest største forskjellen etter ytelsene, er opplevelsen av å sette seg inn i bilene. Fiaten er lys og oversiktlig, Mini mørk og trang. Men Mini har det klart best bygde interiøret, og der Fiat glimter til med detaljer i det nøkterne og litt kjedelige interiøret, overveldes man fortsatt av maksimalismen i Mini, med knapper og brytere som i et passasjerfly.

Ja, hvem andre våger i 2021 å bygge biler med forkrommede vippebrytere i taket og en gul snartknapp langt nede mot gulvet? La gå at ikke alt er like praktisk tilrettelagt, men hurra for særpreget som fortsetter via gule speil på tofarget bil, helt ut i baklyktene hvor elementer fra Union Jack lyser mot bakenforkjørende.

HEADUP
Mini-pakken leveres med headupdisplay, riktignok bare i form av en plastskive mellom glasset og rattet. og viser langt mindre informasjon enn displayene i BMW, så hensikten med det er jeg noe i tvil om, fordi instrumentskjermen både inneholder langt mer informasjon og sitter samtidig festet til rattstammen og derfor følger med rattet når dette tiltes.

Men hvorfor må det støye så mye i Minien? Fra bakhjulene. På dette punktet vinner Fiat, og min makker med erfaring fra 2020 Countryman rapporterer om mindre ulyd i den varianten.

LES VIDERE:

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer