img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Ferraris tredje Icona
Midt under et skikkelig kunde-event på Mugello kom Ferrari med en flunkende ny bil i Icona-serien. En nyhet var nok ventet – men ikke en som til de grader vekker de gode Ferrari-minnene.

Endelig en ny Ferrari der det overhodet ikke er tvil om hva det er.

Den er til de grader erke-Ferrari, med åpenbare røtter tilbake til alle sportsracerne som samlet pokaler i alle de store løpene, og tilbake til alle katalogbilene signert Pininfarina fra den tiden Pf+Ferrari var en garantert suksess.

Samtidig er den nye bilen noe helt annet enn nostalgisk. Her er det mange grep som (forhåpentlig) peker langt fremover.

Navnet Daytona har ment to ting for Ferrari-entusiastene. 

Det første er den overlegne oppvisning på Daytonas 24-timersløp i 1967 da en 330 P3/P4 og en 330 P4 og en 412 P kjørte over målstreken side om side.

Det var en skikkelig hilsen på Fords hjemmebane etter at Ford hadde hatt tre biler først over målstreken på Le Mans året før.

Denne seieren resulterte i Ferraris andre Daytona-referanse. En nydelig, stor, Gran Touring bil med utvilsomme og svært harmoniske Pininfarina-linjer. Veldig mye V12 langt der foran og glasshuset, som rommet to, langt der bak.

Jeg tror vi kan slå fast at den nye bilen er oppkalt etter løpsseieren og ikke etter GT-bilen. For de bilene vi ser spor av i dette designet er alle P-bilene – prototypene – fra gylne 60 årene.

(saken fortsetter)

Ser man etter med velvillige øyne finner man både 350 Can Am, 512-bilene og ikke minst 330 P3 som kanskje er den av de gamle som virkelig hadde fortjent Daytona-navnet.

Men nå er det altså hentet opp igjen, Daytona SP3 er det fulle navnet og dermed er den solid plassert i historien.

Men en mye ferskere historie enn den om gladiatorene på de store racerbanene.

Denne historien startet i 2018 med det nye Icona-programmet der vi fikk Monza SP 1 og Monza SP 2 – biler med direkte referanse til 50-tallets barchettaer. 

Hvis du var på Oslo Motor Show så du en av disse bilene på standen til BIL/Autofil

Akkurat som man kunne se en av disse bilene for seg i et Mille Miglia løp på femti-tallet, kan man se den nye for seg på en racerbane.

Hele bilen har en racingholdning – og spesifikasjonene understreker det. 6,5-liters V12-motoren sitter rett bak føreren.

Dette er den kraftigste motoren uten pustehjelp Ferrari noen gang har bygget. 840 hk og 697 Nm med rødstrek på 9.500. Den tar det hele til 340 km/t. Underveis traff du hundre etter 2,85 sekunder og 200 etter 7,4.

Men her er det vel estetikken som er det viktigste.

– Dette er et kunstverk, og ikke bare en bil, sier Flavio Manzoni, Ferraris designsjef, om den nye Iconaen.

(saken fortsetter)

Sannsynligvis tenker han på den store friheten designerne hadde da de gikk løs på denne oppgaven. 

Dette prosjektet har vært helt designdrevet uten å skjele til kundekrav og moteretninger. Frykten for at man ikke ville finne kjøpere behøvde man i hvert fall ikke tenke på. Denne skal bygges i 599 eksemplarer og prisen, før spesielle ønsker, er på 2 millioner euro.

Alle er for lengst solgt.

Arkitekturen er som hos LaFerrari, og formen er full av skjulte overraskelser.

Det som kan se ut som en klassisk Pininfarina design er også en aerodynamisk forundringseske.

Ikke antydning av aktive, aerodynamiske innretninger, men for eksempel finner du «skorsteiner» som henter ut luften som gir tendenser til løft fra bilens underside. Luften ledes gjennom dørene og slippes ut bak.

Der du har de horisontale listene som dekker baklysene og som gjør bilen like karakteristisk bakfra som forfra.

Setene kan ikke reguleres, men skreddersys sikkert til eieren. Cockpit-interiøret er også et utvilsomt Ferrari miljø og på bildet av bilen rett ovenfra ser den egentlig ikke mye åpen ut.

Litt som de forhjulsdrevne Peugeot cabrioletene der den krumme frontruten var trukket så langt tilbake at regndråper som ville finne veien inn måtte oppføre seg ekstremt intelligent.

Utvendige mål er 469 x 205 x 114 cm på 265 cm akselavstand. Og det hele veier snaue 1500 kg.

Dersom Ferrari igjen kommer opp med en Dino for gatebruk, håper jeg den vil se ut noe i retning av dette.

Det er to av Manzonis frontfolk som er ansvarlige her – Carlo Palazzani er sjefdesigner for Sportsbil-eksteriørene og Fabio Mazzari fronter Granturismo-modellene.

Jeg gleder meg til å finne ut om resultatet kommer fra én av dem, eller om dette er et samarbeide. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer