img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Hybride utfordrere
BILTEST: Mitsubishi og Volkswagen er igjen blitt konkurrenter og møtes ved stikkontakten. Vi ser nøyere på hva som skiller og forener Mitsubishi Eclipse Cross og VW Tiguan eHybrid.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 4-2021.

Hvordan kan det ha seg at Mitsubishi Eclipse Cross koster 44.000 kroner mer enn VW Tiguan eHybrid når bilene matcher hverandre i størrelse? Forklaringen ligger i firehjulsdriften. Men først litt om ladehybrider generelt.

Salget av ladbare hybrider har nærmest eksplodert de siste månedene og til et slikt nivå at hver tredje nye personbil så langt i år leveres med ladeledning. Ikke nok med det, 20 av de 25 mest valgte modellene klassifiseres som SUV.

TRE VINNERE
Selv om tre merker, Volvo, BMW og Toyota står for nær to tredeler av ladehybridvolumet, vil konkurrenter på vei inn snart forstyrre bildet. To av dem er Mitsubishi Eclipse Cross og Volkswagen Tiguan eHybrid.

Noen husker at Mitsubishi for noen år siden lanserte Eclipse Cross med fossilmotor som en sportsligere lillebror av Outlander. Det ble ingen suksess, og den forsvant stille ut bakdøren.

Mitsubishi Outlander derimot, inntok posisjonen som ladehybridenes bestselger fra første dag den ble lansert i 2014, og beholdt posisjonen i hvert år til inngangen til 2021: I alt rullet det 34.000 biler på norske veier når bruktimporten inkluderes. I prosessen med å fase ut nåværende Outlander besluttet Mitsubishi å si takk og farvel til nysatsinger i Europa de nærmeste årene.

GJORDE OM
Men det gikk ikke så mange månedene før Mitsubishi fant ut at ladehybrider i Europa kunne være god butikk, kanskje ikke for Mitsubishi isolert sett, men i sum for alliansen Renault/Nissan/Mitsubishi, ved å bruke ladehybridenes lave utslippstall som bonus i alliansen.

Dette er bakgrunnen for at Eclipse Cross i oppgradert utgave er tilbake og erstatter Outlander, så for Mitsubishi-kjennere blir ikke overgangen større enn litt kortere bil med mindre bagasjerom. For den slående likheten mellom de to bunner i identisk plattform, hvilket betyr at Eclipse Cross har så godt som all teknikk felles med Outlander. Selv kjøreopplevelsen har de felles.

VW Tiguan eHybrid har det meste felles med fossil Tiguan, med tillegg av en ladehybridpakke tilpasset MQB-plattformen for Golf, Passat, Skodaene Octavia og Superb samt noen andre VW-modeller.

I utgangspunktet betyr det bensin-/elmotordrift på forhjulene i tillegg til batteripakken.

LIKE STORE
Lite skiller Eclipse Cross og Tiguan i størrelse. De er med lengde på drøyt 4,5 meter store C-klassebiler. Bredde, høyde, akselavstand og bensintankvolum er nær identisk.

Heller ikke batterikapasiteten og rekkevidden skiller de to. 13,8 kWt i Eclipse Cross og 13,0 kWt i Tiguan gir henholdsvis 45 km og 49 km oppgitt rekkevidde.

Så hvor finnes forskjellene? La oss starte med drivlinjen.

99,4 prosent av alle Tiguan levert til kunde i fjor drev på alle hjul, ifølge OFV. Året før var tallet 97,3 prosent. Men ladehybriden trekker bare på forhjulene og tauer kun 1800 kg etter tilhengerkroken, mens dieselutgaven drar 2500 kg og fås i Norge kun med 4x4.

For noen vil dette være opplagte ulemper for ladehybriden. Men så var det prisforskjellen: 110.000 kroner når prisen på en ladehybrid pakkes i Elegance utstyrspakke og sammenliknes med 4x4 og dieselmotor. Tiguan eHybrid pris starter rett under 400.000 kroner.

Mitsubishi gjør valget enklere. 4x4, 188 bensin-/el-hester og 1500 kg trekkevne, tre utstyrspakker, men ellers alt likt. Punktum.

BRA PRIS
Med pris fra 444.000 kroner selger Mitsubishi inn Eclipse Cross som prisgunstig, og har som mål å pumpe ut 2000 biler innen året er omme. Mitsubishi har i det minste rett i at den som jakter en firehjulsdrevet ladehybrid priset under 500.000 kroner, har få modeller å velge blant.

I Tiguan ses verden fra et digitalt perspektiv, instrumentene befinner seg på skjerm med flere grafiske uttrykk og navikartet solid plassert i synsfeltet. Den kontrastrike dashbordskjermen byr på så mange menyer, undermenyer og menyer under der igjen, at det er lett å gå surr og tenke at også VW bør ta et kurs i Teslas minimalistiske brukervennlighet. Her er heller ingen Tesla-morsom peiskos eller annen fjasete underholdning å støtte seg på i fergekø eller i påvente av kolonne over vinterfjellet.

Men takk og pris for volumknott og eget, lettbetjent panel for klimaanlegget.

De manuelt regulerbare stofftrukne forsetene med uttrekkbar pute gir god støtte og er passe faste til lange reiser, men massasjefunksjonen kunne VW spart oss for fordi den fungerer dårlig.

LIMOUSINEFØLELSE
I baksetet derimot, har passasjerene det kongelig. 74 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør og hele 98 cm takhøyde gir bortimot limousinfølelse. Fordi sitteposisjonen er så høy, kan baksetet reguleres ganske langt fram før det går ut over komforten. Stor avstand mellom bakseteputen og B-stolpen gjør det ekstra lett å gå ut av bilen. Pluss for dører som dekker dørterskelen så man unngår å skitne til klærne, men minus for at ryggekameraet ikke gjemmes vekk når det ikke er i bruk, slik som på Golf.

Også Mitsubishi har skjult dørtersklene, men å skritte over i Eclipse Cross’ langt mer analoge verden, blir som å ta to skritt bakover i tid. Samtidig tror jeg ikke den typiske Mitsubishi-kunden bryr seg om det, og heller foretrekker knapper og analoge funksjoner framfor digital styring av livet bak rattet.

Det er likevel lite til hjelp når klimaanleggfunksjonene er så bortgjemt og knappene så små at man må stoppe bilen for å stille dem inn. Liten dashbordskjerm lever de fleste godt med, men dårlig oppløsning i kombinasjon med et elendig ryggekamera som lett skitnes til, gjør det vanskelig å bruke funksjonen i dårlig vær og særlig om natten.

LES VIDERE:

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer