Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM mener åpenbart strøm på ramme alvor, og later til å bruke navnet Ultium som fellesnevner Den nye Buicken – Smart Pod heter den – er bygget på den flunkende nye Ultium-plattformen utstyrt med tre Ultium motorer som GM selv har utviklet og bygget. Og det er ikke lenge før spesielle Ultium ladere er på plass, både i USA og Kina. Nå er det ikke sagt mye om hva denne pod’en kan by på av tekniske detaljer eller prestasjoner – her må vi foreløpig nøye oss med å slå fast at designerne virkelig har vist litt evner til nyskaping. Det er jo i prinsippet en stor boks dette her. Men uten at det går for mye ut over det optimale volumet har man klart å legge inn noen linjer og profiler og aksenter, sågar litt grafikk, som virkelig gir den personlighet. Samtidig er det ganske lett å påstå at denne er litt mindre konvensjonell ‘bil’ enn det slike fantasi-drømmebiler ofte er. Du er riktignok ikke i særlig tvil om at det er fire hjul her også, men resten er ganske barka kan man si. Heldigvis er også mye av det blanke vinduer – i hvert fall fra innsiden. Men – og det er også en lettelse – ikke noe tøv om at vinduene har en slags AR-funksjon. Her skal vinduene åpenbart sette deg i kontakt med omgivelsene, selv når du sitter der med en kopp te med honning i og lar bilen transportere deg videre i sin nivå 5 autonomi. Derimot har du en femtitommer hvis og når du ønsker – til underholdning, produktivitet eller informasjon, som GM så generøst tilbyr. Selvfølgelig verdens mest fleksible interiør, og ingress og egress via en stor skyvedør i siden. Bare en drøm, men en forfriskende drøm fordi pressemelding-forfatterne ikke går bananas over påståtte fantastiske interiøre elektroniske fenomener og fordi her er det endelig et seriøst forsøk på å tenke laterale designtanker.
|