img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Ole Brumm-bilene
BILTEST: Ja, takk til begge fordeler, er svaret på spørsmålet om hvorfor velge ladehybrid: utslippsfrie og lang rekkevidde, bare ikke samtidig.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.

Nye og interessante modeller i kombinasjon med store avgiftsinsentiver, dårlig utbygd ladenettverk og frykt for å bli stående strømløs på landeveien, har sendt salget av ladehybrider til himmels. I årets fem første måneder var volumet opp 80,3 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Antallet modeller å velge blant, økte i samme periode fra 49 til 80.

To av disse er Citroën C5 Aircross og MG EHS. Dette er SUV-er som produseres både med fossile og elektriske drivlinjer. MG valgte kun å ta ladehybriden til landet, mens 94 prosent av C5 Aircross-volumet handler om ladehybriden.

400.000 KRONER
De to koster begge rundt 400.000 kroner, litt under for den uinteressante innstegsmodellen og litt mer for volumvariantene. Som mindre kjent merke, prises MG noen tusenlapper under Citroën, men prisforskjellen er så liten at den knapt betyr noe i valget mellom de to.

Så hva er duellantenes sterke og svake sider?

La det med en gang være sagt at begge er ganske praktiske og store nok for å dekke behovene til en liten familie eller voksne par. Bilene dekker det daglige rekkeviddebehovet til de fleste og begge trekker ganske tung tilhenger (1300 kg for C5 og 1500 kg for EHS).

Her er det bare å sette seg inn, trykke på startknappen og legge i vei.

LADES HJEMME
Ingen av bilene kan hurtiglades, så de lades primært hjemme. C5 starter i batterielektrisk modus og befinner seg der til batteriet er nede på vanlig hybridmodus, om ikke føreren programmerer om for å beholde strømmen til senere bruk.

MG EHS opererer akkurat motsatt. Den starter i hybrid modus og forblir der, med mindre EV-knappen trykkes inn idet kjøringen starter. I MG må man altså velge å kjøre elektrisk, i de aller fleste andre ladehybrider må el-modus velges bort.

For å nyte godt av maksimalt vektfradrag, kreves 50 km elektrisk rekkevidde. Det klarer C5 og EHS med liten margin på papiret og med større margin i praksis, om man i det minste kjører forholdsvis normalt.

LANGT PÅ STRØM
Vår el-test, som riktignok ble kjørt i temperatur mellom 20 og 23 grader, men med klimaanlegget på, viste at MG som skal klare 52 km rullet hele 60 km før bensinmotoren grep inn. C5, som har mindre batteri enn MG (13,2 kWt mot 16,6 kWt) har oppgitt 55 km rekkevidde. Men da vi passerte 55 km var det fortsatt en strek igjen på batteriindikatoren, og først etter 66 km var det slutt på strømmen.

Så vil mange spørre om det egentlig er noen vits i å lade, og om bilene ikke fungerer like godt uten å koble de til strømnettet? Og naturligvis gjør de det, men da skal du samtidig få betale ved bensinpumpa. For selv om en testkjøring ikke alltid speiler gjennomsnittlig bilbruk, fikk testteamet hakeslipp ved opptanking etter en lang dag på varierte veier og ladetomme batterier allerede fra start.

SKYHØYT FORBRUK
Det eneste som var helt likt, var forbruket: 0,79 liter per mil. Det burde vært under 0,6 liter/mil. Oppgitt forbruk på 0,15 liter/mil for Citroëns vedkommende og MGs 0,18 liter/mil blir sånn sett kun for teoretiske verdier å regne knyttet til WLTP-målesyklusen. Kjørestil og brukslengde mellom hver opplading avgjør bensinforbruket.

Så hva er da den økonomiske gevinsten ved å velge ladehybiden framfor eksempelvis dieselutgaven av C5 Aircross, med oppgitt dieselforbruk på 0,55 liter/mil? Den umiddelbare gevinsten er 35.000 kroner, og man kan fylle ganske mye drivstoff før denne gevinsten er spart inn.

LES VIDERE:

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer