img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Range Rover den Femte – Dope or Nope?
Man roter ikke med et design-ikon. I dag presenterer importøren den femte Range Rover generasjonen som er en perfekt etterfølger av den første. Men er den for perfekt? Er den altfor mye tradisjon og arv og altfor lite fremtid?

Utrolig meget henger på denne bilen. Ikke fordi det blir en volumselger av dimensjoner, men fordi fabrikken har tatt et valg som kan være helt avgjørende for Jaguar og Land Rover sin fremtid. Nettopp denne bilen er et symbol på det.

Gerry McGovern har aldri vært min favoritt-designer. Stålkontroll på det han driver med, ja visst, men det har vært litt for mye Saville Row-profil og Eero Saarinen-møbler fotografert hjemme i McGovern House, hans egendesignede Bauhaus-stil bolig.

Pompøs og ganske villig til å se på seg selv som en lokal Frelser er tydelige karakteregenskaper, og kretsen rundt ham later til å la ham få lov. Bare hør på jobb-titlene: Han overtok ansvaret for Jaguar Design også, etter å ha ledet Land Rover Design siden 2004, og ble ‘Chief Creative Officer’.

I tillegg er han Executive medlem av the Jaguar Land Rover Board, og i 2020 ble han også medlem av Jaguar Land Rover Board of Management.

Ta også med at han ble Professor ved Royal College of Art in London. I 2016 ble han æresdoktor ved Coventry University der han i sin tid studerte industri design, og i fjor fikk han en OBE, Order of the British Empire av dronningen.

Sikkert fortjent, og som sagt, jeg krangler ikke med designjobbene hans, selv om jeg er veldig i tvil om denne siste. Men det jeg definitivt ikke liker er hvordan han har snakket ned forgjengerne. De som jobbet hos Jaguar har åpenbart alle vært komplette moroner.

Det ante meg at dette ville komme da først Wayne Burgess forsvant i 2018. Innbarka Jaguar-mann som presenterte ‘sin’ i-Pace i Oslo noen måneder før han kuttet navlestrengen.

Så sa Ian Callum takk for seg. Designsjefen som hadde utført undere for Jaguar siden han kom dit i 1999.

Julian Thomson som hadde vært ansvarlig for fremtidskonstruksjoner, blant annet en lang serie applauderte konseptbiler, ble sjef. Det varte noen måneder, så meldte han også avgang.

«Den gamle Jaguar-strategien hemmet utviklingen … Se på alle Jaguarene fra de siste årene der det åpenbart ikke gikk an å gi bilene de proporsjonene de fortjente på grunn av plattformene… Grunnen til at jeg ikke blandet meg inn i Jaguar tidligere, var fordi strategien ikke ga merket en sjanse til suksess» er noe av det han sier i et ferskt intervju med Road Rat.

Der han også beskriver sin fremtidige design-strategi:

«Jaguarer må være fuck-me-åpenbaringer som etterlater deg måpende. De må ha med seg en følelse av dette helt nye, det du aldri har sett før.»

Store urskiver på håndleddet og stor i kjeften – begge deler like nødvendig i denne kniv-i-ryggen bransjen.

Men det er dette med ‘aldri sett før’ som gjør meg spesielt spent nå. Kan han det tro? For det han forteller med den bilen som blir presentert i dag, viser i hvert fall at han klarer å ta vare på en tradisjon.

For meg er Range Rover helt parallell med Porsche 911.  

Begge utviklet over lang tid – Range Rover siden 1970. Og begge utviklet så forsiktig at ved hvert modellskifte var du aldri i tvil om hvor denne kom fra.

Men sett første og siste generasjon ved siden av hverandre, og du ser tydelig at her har det skjedd store ting underveis, selv om det var nesten umerkelig da det skjedde.

Se stort bildegalleri i vår forhåndsomtale av nye Range Rover

Når det gjelder Range Rover er det høyde, masse og minimalt overheng foran som er med på å gi den design-særpreg – maksimalistisk ytre og minimalistisk stil, dessuten ser du ganske mye himmel når du ser under bilen. 

For ikke å snakke om overflatebehandlingen. Måten disse enorme sideflatene er behandlet på er mesterlig. Hadde du funnet en stor nok gran, kunne du hengt opp en rekke av disse bilene der, som lekre, elegante julekuler.

I mine øyne er dette den mest komplette, mest sammenhengende enheten ute i luksus-offroad-SUV land. Men det er allikevel noe som nagger meg.

Dette er en bil som kanskje er ideell for 2022, men skal en bil på vei inn i fremtiden veie 2,5 tonn, være høy som Sun Mingming (spilte basket på Maryland Nighthawks med 79 på ryggen) og skal den attpåtil se ut som en uinntakelig festning?

Jeg vet ikke om avmålt, diskret, tilbakeholdende er månedens smak i Holmenkollåsen. 

Jeg frykter kanskje at den nye hyperaggressive Concept XM fra BMW i større grad er dagens aktuelle formspråk.

Så hvis McGovern har bommet med denne Range Roveren, frykter jeg virkelig for hva som vil skje med Jaguar.

Men hvis han truffet blink med denne frykter jeg Jaguar-fremtiden enda mer. For det er ikke et gram, ikke en centimeter, av denne bilen som antyder noen fuck-me-åpenbaringer med følelser av dette helt nye, det du aldri har sett før.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer