Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg vet ikke om kundene i dette toppsjiktet tør å velge den helelektriske EQS selv om den i Norge har klare fiskale fordeler, men for de som er litt skeptiske kommer nå en ny mellomløsning – den ladbare hybriden S 580 e. Les mer om nye Mercedes S-Klasse her Mens forgjengeren kun ble levert i kombinasjon med bakhjulsdrift, får du nå et nytt alternativ. Det kommer nemlig også en S 580 e 4Motion med firehjulsdrift. Begge kan leveres som både kort og lang. Det blir spennende å se hva norsk pris blir, men med en elektrisk rekkevidde på 94-113 km innfrir den i alle fall myndighetens skjerpede krav på dette feltet, så kanskje den blir rimeligere enn en S500 som koster fra 1,58 millioner. I Tyskland koster de to omtrent det samme. Den hybride drivlinjen består av en 3,0-liters rekkesekser på 367 hk og en elmotor som sper på med 150 hk (110 kW). Samlet systemeffekt er 510 hk og maks dreiemoment 750 Nm. Null til hundre på 5,2 og toppfart på de sedvanlige 250 (140 km/t på ren eldrift). Batteripakken har en kapasitet på hele 28,6 kWt, og bilen har en ombordlader på 11 kW. Den kan også benytte hurtiglader (60 kW) og fyller da et tomt batteri på rundt en halvtime. Ifølge Mercedes er bagasjerommet tilsvarende som på øvrige S-Klasse modeller, så elmotor og batterier er effektivt pakket. Mercedes har satt opp et «vugge til grav regnskap» som viser at S 580 e med en total kjørelengde på 300.000 km slipper ut 14,1 prosent mindre CO2 enn forgjengeren basert på europeisk energimiks, og hele 36,2 prosent mindre om den lades med ren vannkraft. Se data og priser for S-Klasse her
|