Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
At de har gjort om NX-modellen til en skikkelig offroader er kanskje ikke veldig overraskende, men det viser i hvert fall at prestisjeprodusenten tar seg tid til å ha litt moro innimellom. Det later til at drivlinjen er basert på NX 450h+, altså 2,5 liters firer med plug-in og 18,1 kWt batteri. Elmotoren gir 53 hk og bensinmotoren 180 hk og 270 Nm. Rekkevidde med kun el er ca. 50 km, da blir den litt mindre off-road – da drar den bare bak. Det ser ikke ut til at det er gjort så mye med bilen heller. Tøffere hjul som passer til søle, takgrind med plass til fult safari-utstyr og litt matt svart rundt omkring. Men det som virkelig skaper et visuelt inntrykk og gjør at man kanskje oppfatter bilen som et seriøst innslag i terrenget, er at man har løftet den litt. Aner ikke hvor mye – men nok til at det syns. Om ikke Lexus kommer med en slik modell, ser det ut som det er ganske enkelt å mekke en selv. Off-road buggyen tilhører derimot en annen klasse. ROV heter den – og er jo noe helt for seg selv både i design og drivlinje. – En bil som skal åpne for en helt ny kjøreopplevelse for våre kunder – men på kjent Lexus-maner, har den europeiske Lexus-sjefen, Spiros Fotinos, sagt om denne konseptbilen. Den har likhetspunkter med en av Can-Am modellene, en ren toseter der det bare er en stiv ramme i alle retninger og noen plater mellom dere og verden. Den tar liten plass, 3,1 x 1,7 meter, og det typisk luksuriøse Lexus-interiøret er tonet ned til skinnratt, litt karbonfiber for å antyde karosseri, en turteller og noen brytere. Setene er trukket i noe syntetiske skinngreier. Ikke fordi bilen er vegan, men fordi konstruktørene regner med at alt kommer til å bli skikkelig møkkete. For å få opp farta bruker man hydrogen. Men ikke i brenselceller, her brennes det direkte i en tresylindret 1-liters motor. Det er ikke sagt noe om hvor lite effektivt dette er, bare at man benytter en høytrykk-tank. Men Lexus-konstruktørene som er kjent for biler med silkemyk gange, føyer til at man har valgt forbrenningsmotor blant annet på grunn av begeistringen som bare kan vekkes av vibrasjonene fra en stempelmotor! Gir velger man fra manualer under rattet, og en bryter lar deg velge mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift og 4x4 med alle diffene låst. Denne tror jeg ikke vil komme til et Lexus-utsalg nær deg. Men det som er lovende er at det virker som om Tokyo Auto Show bringer frem ukjente sider hos bilprodusentene.
|