Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selvkjøring nordaførr Mobility Forus, som til nå har holdt seg i Stavanger-området, trekker nordover med et selvkjøringsprogram i Bodø fra februar. |
||||||||||||||||
I utlandet vekker det litt oppsikt når de kan varte opp med overskrifter som «Arktisk Autonomi». Det er kanskje ikke så lett å se for seg sivilisasjon nord for Polarsirkelen, men noe av bakgrunnen for forsøkene er faktisk at Bodø er så sivilisert at parkering i nærheten av sykehuset er et stort problem og at man derfor trenger en dedikert transporttjeneste dit. Det planlegges å sette inn to Toyota ProAce elektriske biler i en 3,6 km lang rute som et supplement til de eksisterende rutene. Som tidligere skal Forus bruke finskutviklet Sensible 4 software for å bestyre bilene, med en lang katalog nødvendig sensor-utstyr. Danske Holo bidrar med en overvåkings- og datasamle-plattform. For å følge norsk lov vil det være en sikkerhetsfører om bord, klar til å gripe inn. Hovedpoenget med øvelsen er imidlertid at Sensible 4 får vist at utstyret deres virker i alle slags klimaer. Og dermed er Bodø ganske velegnet. – Bodø er kjent for å ha tre sesonger på en dag, sier Siri Vasshaug, prosjektsjef for Smarter Transport Bodø, – Hvis dette utstyret er brukbart i Bodø, er det brukbart overalt. Linn Terese Lohne Marken, CEO for Mobility Forus, ser på prosjektet som litt mer enn bare en test av teknologien: – Vi tror at den ruten som er valgt vil være et praktisk og attraktivt alternativ til privatbilismen i sin alminnelighet. Bodø er allerede vel etablert som en Smart-by, med en rekke oppegående program. Og Sensible 4 er også veletablert som utvikler av elektroniske kjøreassistenter. De sier at i løpet av dette året skal de ha Dawn klar for salg. Det er et program utviklet for last-mile leveranser med Nivå 4 selvkjøringskvaliteter. Ikke så lite av utviklingen har skjedd sammen med Mobility Forus i Stavanger.
|