Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Siste vers for BMW V12 Snart er det slutt på V12-motorer fra BMW. Men ikke uten en siste fanfare. |
||||||||||||||||
BMW USA annonserte sist uke at den siste BMW med V12 skal bygges i juni. I Europa var det slutt etter 2020 grunnet manglende partikkelfilter. Men motorene skal fortsatt leveres i Rolls-Royce, så helt slutt blir det ikke ennå. BMW har tilbudt V12-motorer siden 1987, og utfasingen skal markeres med en spesialversjon av M760i xDrive med tilleggsbetegnelse Final V12. Kun 12 eksklusive eksemplarer skal bygges, hver med en prislapp på 200.000 dollar, og tro ikke hvem som helst kan bestille en slik bil – de er forbeholdt «amerikanske kunder med en lang V12-historie». Bilene kommer «fully loaded» med laserlys, Bowers & Wilkins premium lydanlegg og Driving Assistance Professional Package inkludert. I tillegg utstyres de med V12-logoer og spesielle 20-tommers felger i grått eller sort med innslag av sølv. Interiøret skiller seg ut med «The Final V12» inngravert i dørtersklene og en plakett som viser hvilket nummer av de 12 din bil er på dashbordet. Motoren er den samme som i en standard M760i xDrive – en 6,6-liter med twin turbo god for 600 hestekrefter og 850 newtonmeter. Til sammenligning var den første V12-en som ble tilbudt i 7-serien i 1987 en normalt pustende 5,0-liter med 295 hk. Når det kommer en ny generasjon 7-serie mot slutten av året, betyr det at amerikanerne må klare seg uten V12-alternativet. Trolig vil toppmodellen da bli den elektriske i7. Alternativt må de som får V12-abstinens velge en S-Klasse hvor V12 fortsatt står på programmet noen år til, frem mot full elektrifisering fra 2030. 12 spesialutgaver av BMW M760i xDrive blir de siste med V12-motor:
|