Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dennis-feberen herjer! Ikke siden Petter Solberg ble verdensmester i rally for snart 20 år siden har interessen rundt motorsport vært så stor i Norge. Den norske tenåringen Dennis Hauger kjørte seg til en «overlegen» seier og VM-tittel i fjorårets Formel 3. Nå venter Formel 2. Og etter det… |
||||||||||||||||
– Selvfølgelig forventer jeg å komme opp til toppen etter hvert. Ellers har jeg ingenting der å gjøre der, sier 19 år gamle Dennis Hauger til et norsk pressekorps, som i stort flertall ønsket å bli fortalt om sesongstarten til tenåringen i Formel 2. – Hauger er «kontrahert» til Red Bulls Formel 1 Junior Team, forklarer manager Harald Huysman. Ettersom F1-teamene ikke har lov til å ha egne F2- eller F3-team, signerer de i stedet avtaler med racingteam som kan kjøre Formel 4-, 3-, og 2-serier. Utgangspunktet for Hauger er likt med konkurrentenes. – Det kjøres med helt like biler. Chassis fra italienske Dallara og motor fra franske Mecachrome. Dermed er det opp til teamene å være de flinkeste til å justere bilen optimalt til føreren. Det beste laget får de beste førerne, og de beste førerne vil til de beste lagene. Og Red Bull vil ha sine beste førere i de beste bilene, sier Huysman. I fjor kjørte Hauger F3 for det italienske racingteamet Prema. Det var ett sete ledig der, og 15 førere som kjempet om den ene plassen. Han og teamet ble verdensmestere. Hauger og Red Bull har ønsket å fortsette dette samarbeidet i F2. For kort tid siden ble det klart at også Prema ville dette. Kontrakten mellom føreren og teamet går via Red Bull, som tar sin del av kostnadene, men helt gratis blir det ikke. 21 millioner norske kroner må legges på bordet. – Vi er nesten i havn sier Huysman, men det er plass til flere sponsorer. Som 12-åring flyttet Hauger til Italia og ble fabrikkfører i gokart. Da han var 14 år, signerte han kontrakten med Red Bull. – Alle førere er ulike mennesker og personligheter. Det er vanskelig å sammenligne, forklarer Huysman, som har vært manager for Jenson Button og sentral i den tidlige karrieren til Kimi Räikkönen. Begge ble verdensmestre i Formel 1. – Jeg vet og er overbevist. Dennis har vært en vinner hele veien siden han begynte. En fantastisk personlighet. Bryr seg ikke om hva som skrives. Bryr seg om neste sving, neste runde, neste løp. Har et mentalt overskudd. I løpssituasjoner er han rolig, men er aggressiv likevel. En harmonisk kjørestil, veldig teknisk, konstaterer Huysman. De kommende to månedene frem mot sesongstarten skal brukes til simulatortrening, styrketrening, og mentale forberedelser før løpene. Det blir svært viktig testing i Bahrain 2-3-4 mars. En test før jul viste at Hauger har potensialet. Overgangen fra F3 med en relativt «enkel» bil med 380 hk, til 620 hk, karbonbremser, 340 km/t, og et ekstremt feste i sving, samt å måtte holde varmen i dekken og bruke rattets mengder av funksjoner, blir en stor overgang. Signalene fra Red Bull var veldig klare i fjor. Det var forventet at Hauger skulle ta F3-mesterskapet. Teamkameraten til Hauger kjører sin tredje sesong i Formel 2. – Jeg har ambisjoner om å være i toppen i F2, men må jo teste det ut og utvikle meg med bilen. Å komme meg inn i første løpshelgen med «konfidens» og virkelig føle meg komfortabel med bil og team og alt, og så får vi ta det derfra, forklarer Hauger. – Men jeg har jo ambisjoner om å fighte i toppen og ta seiere, det er derfor jeg er her. Så vi får se. Her kan du følge Dennis Hauger gjennom sesongen Derfor kan Dennis Hauger hevde seg i toppen allerede i 2022-sesongen:
Terminliste for F2-serien, med forbehold om endringer. Blant annet er det diskutert USA-løp. Under løpshelgen kjøres kvalifisering på fredagen, sprintløp på lørdagen, og hovedløp på søndagen. 18.-20. mars: Bahrain 25.-27. mars: Saudi-Arabia, Jeddah 22.-24. april: Italia, Imola 20.-22. mai: Spania, Barcelona 27.-29. mai: Monaco 10.-12. juni: Aserbajdsjan, Baku 1.-3. juli: Storbritannia, Silverstone 8.-10. juli: Østerrike, Red Bull Ring 29.-31. juli: Ungarn, Hungaroring 26.-28. august: Belgia, Spa-Francorchamps 2.-4. sept.: Nederland, Zandvoort 9.-11. sept.: Italia, Monza 23.-25. sept.: Russland, Sotsji 18.-20. nov.: De forente arabiske emirater, Abu Dhabi
|