Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsche har for lengst annonsert at neste Macan blir elektrisk basert på en ny plattform med betegnelse PPE, men Porsche får selvsagt ikke beholde plattformen for seg selv – den skal deles med de andre merkene i VW-gruppen. Macan har nylig fått en facelift, men den elektriske utgaven kommer ikke på markedet før i 2023. Og akkurat som Audi e-tron GT er nær beslektet med Porsche Taycan, vil en ny Audi med betegnelse Q6 e-tron får mye til felles med elektriske Macan. Våre spionfotografer har nylig fanget denne under testing i skandinavisk snølandskap og bekrefter at den har designtrekk fra Q4 e-tron, bare i større format. Men ett nytt element som vi ikke tidligere har sett hos Audi er splittede hovedlykter. Audis toppsjef, Markus Duesmann, bekreftet Q6 e-tron på generalforsamlingen i 2021. Han sa at bilen skal lanseres i 2022, noe vi kanskje må ta med en klype salt grunnet problemene pandemien har forårsaket med hensyn til chip-produksjon. Bilen skal bygges ved Audis hovedanlegg i Ingolstadt som nå klargjøres for produksjon av PPE-baserte biler og batterier. Bilen forventes å bli noe større enn e-tron, og det vil nok primært merkes innendørs siden nykommeren er basert på en dedikert elbilplattform, noe som ikke var tilfelle med den opprinnelige e-tron. Vi vet at den nye plattformen vil benytte 800 volt-teknolgi, noe som åpner for lynlading. Dessuten kan vi forvente vesentlig bedre rekkevidde enn i dagens e-tron – trolig minst 500 km. Som vi har vennet hos til fra Audi vil det også komme en Q6 e-tron Sportback for de som ønsker et mer dynamisk design. Selv om Audi var tidlig ute med de første elbilene og allerede har e-tron, e-tron GT og Q4 e-tron i porteføljen, er dette bare starten på en familie som innen 2025 skal bestå av 20 modeller. Du må nok smøre deg med tålmodighet et års tid om du ønsker en Q6 e-tron, men senere vil også A6 og flere modeller andre modeller ta steget fra fossile til elektriske drivlinjer.
|