Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Som dagens modell skal også nye Niro tilbys med alternative drivlinjer – som hybrid, ladbar hybrid og ren elbil med betegnelse e-Niro. Les vår første omtale av ny Niro med stort bildegalleri Sistnevnte er vel en av bilene som har hatt lengst venteliste i Norge, men i 2021 løsnet det skikkelig. Da ble det ifølge OFV registrert 2448 nye e-Niro på norske skilter, opp fra 1486 året før. I tillegg ble det registrert til sammen 216 stykker av de to hybridvariantene, ned fra 287. Nye Niro skal bygges på en oppdatert versjon av forgjengerens plattform, og skal altså ikke over på den avanserte E-GMP-plattformen med 800 volts-teknologi som benyttes av nye EV6 og Hyundai Ioniq 5. Bilen er inspirert av HabaNiro Concept som debuterte på New York-utstillingen i 2019, noe som kommer klart til uttrykk i fronten og de kontrastfargede C-stolpene som også rommer baklyktene. Elbilen e-Niro skiller seg ut gjennom ladeporten som sitter integrert i fronten. Nye Niro er større en forgjengeren med en lengde på 442 cm (opp fra 435), en bredde på 182,5 (fra 180) og en høyde på 154,5 centimeter (153). Akselavstanden er strukket med 20 mm til 272 cm. I tillegg til bedre innvendig plass gir dette et større bagasjerom på 451 liter i den hybride versjonen, opp fra 427 liter. Dashbordet domineres av sammenhengende skjermer som kombinerer instrumentpanel og infotainment. Bærekraftige materialer er ifølge Kia benyttet i stor grad, for eksempel er taktrekket utført i resirkulert tapet og setene er laget av biobasert polyuretan med fiber fra eukalyptusblader. Foreløpig er det sparsomt med teknisk detaljer, det eneste vi får vite er at den ikke-ladbare hybride får tilsvarende drivlinje som den utgående har med 141 hk og maks dreiemoment på 265 Nm.
|