Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvis du ikke fikk med deg Jon Winding-Sørensens artikkel om Rolls-Royce Spectre fra oktober, så vil jeg anbefale at du starter der for en skikkelig innføring. Nå er flere biler ute på testtur for å tilbakelegge til sammen 2,5 millioner kilometer, og selv om denne er meget godt kamuflert er det fullt mulig å få en viss pekepinn om hva den britiske luksusbilprodusenten er i ferd med å utvikle. Spectre har mer aerodynamiske former enn en typisk Rolls-Royce, det har selvsagt med effektivitet og rekkevidde å gjøre. Designmessig er det enklest å relatere nykommeren til Wraith, todørs coupéen som kom på markedet i 2013. Og hvem vet, kanskje kommer det om noen år også en elektrisk slektning til cabrioleten Dawn om mange nok ønsker seg en slik. Spectre skal baseres på aluminium space-frame-plattformen som debuterte i dagens Phantom. Drivlinjen blir sannsynligvis hentet direkte fra moderfirma BMW, det de betegner som femte generasjon EV-teknologi som støtter batteripakker på inntil 120 kWt og rekkevidde på over 600 km i beste fall. BMW iX kan nok gi en viss pekepinn på hva vi har i vente – den er også bygget på en aluminium space-frame og har i M60-versjon maks effekt på 619 hk, 1100 Nm i moment og en oppgitt rekkevidde på 561 km. Vi vet også at BMW er i ferd med å utvikle en elektrisk 7-serie som blir en slektning til Spectre. Elbiler er ikke noe nytt for Rolls-Royce. Allerede for over hundre år siden studerte grunnleggerne hvilke muligheter som lå i denne teknologien.
|