Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen var relativt tidlig ute med sin mellomstore SUV Tiguan som debuterte i 2007. Allerede i bilens første hele salgsår, 2008, ble det ifølge OFV registrert 2956 Tiguan på norske skilter. Etter et ansiktsløft i 2011 nådde Tiguan «all time high» med 3879 registreringer, og et nytt løft kom med lanseringen av generasjon to i 2016 (3233 biler). Totalt er det registrert 31.811 nye Tiguan i Norge, noe som gir tredjeplass i VW-porteføljen i perioden 2006-2021 bak Passat (55.897) og Norges mest solgte bil gjennom tidene – Golf (127.309). Segmentet for kompakte SUV-er, også omtalt som SUV C-segmentet, har vokst jevnt og trutt gjennom årene mens utvalget har eksplodert og konkurransen har hardnet til. SUV-ene har i stor grad erstattet sedaner og stasjonsvogner, og de senere årene har de også tatt store jafs av kompaktklassen. Tiguan har vært den bestselgende modellen i hele VW-gruppen, selv om interessen har dabbet i Norge de siste årene. Modellen som kom på markedet i 2016 fikk en facelift i 2020. For Norges del var den viktigste nyheten at den nå også tilbys som ladbar hybrid for første gang. Mens det ble registrert 594 nye Tiguan i 2020, økte antallet til 861 i 2021. Av disse hadde 499 dieselmotor (ned fra 594 i 2020) mens 362 var ladbare hybrider på tross av at den varianten gjorde sin entre et stykke inn i året. Det fins også en 7-seter med betegnelse Tiguan Allspace, men denne har oppnådd begrenset suksess i Norge med et totalsalg på 776 biler og er nå ute av programmet. Selv om hovedfokus hos Volkswagen er ekspansjon av ID-familien, betyr ikke det at de stanser kjernemodeller som Polo, Golf, T-Roc og Tiguan. VW forventer at elbilene utgjør 25 prosent av deres globale salg i 2026. Snudd på hodet betyr det at tre av fire nye biler fortsatt har konvensjonell drivlinje. Golf og Polo er relativt nye, en ny Passat elbil er under utvikling, T-Roc har fått sin første facelift, og dermed er det grunn til å anta at vi også får se en tredje generasjon Tiguan i løpet av et par år. Trolig vil Volkswagen fortsatt benytte den fleksible MQB-plattformen for en ny Tiguan siden de har investert tungt for utvikling av nye elbiler. Det betyr at den kan tilbys med bensin- og dieselmotorer, trolig milde hybrider, samt som ladbar hybrid. Kanskje vil den også komme som ren elbil, noe som i så fall krever revisjon av MQB-plattformen, men VW-gruppen har jo mange merker å fordele en eventuell ekstrakostnad på. Vår dyktige illustratør, Jean Francois Hubert, har laget en rendering av hvordan en fremtidig Tiguan kan se ut. Han har hentet elementer fra ID-modellene, som vegg-til-vegg LED-lys i begge ender, deksel over deler av luftinntakene og mer aerodynamiske former i karosseriet. Innendørs vil det skje dramatiske oppgraderinger med hensyn til infotainment- og sikkerhetssystemer. Men, som sagt innledningsvis, dette er foreløpig rene spekulasjoner, Volkswagen har ikke sagt et ord og våre spionfotografer har foreløpig ikke observert kamuflerte prototyper på veien.
|