Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var vel BMW som startet ballet med X6, så fulgte Mercedes, men etter hvert har det kommet en rekke såkalte SUV-coupéer på markedet. VW-gruppen har vel snart dusinet fullt. Peugeot har foreløpig ikke lansert noe slikt alternativ, men det mangler ikke på spekulasjoner om at en 4008 er nært forestående. Våre faste illustratør, Jean Fracois Hubert, har latt seg inspirere til å mane frem renderinger av hvordan en slik modell kan se ut i en rekke farger. Naturlig nok vil en 4008 baseres på SUV-suksessen 3008 som selger bra i mange markeder. Hos oss er den mest populær som ladbar hybrid med firehjulsdrift og samlet effekt på 300 hestekrefter. Ifølge OFV er det registrert 2110 nye 3008 de to siste årene, hvorav den ladbare sto for godt og vel 70 prosent. Peugeot har brukt 4008-betegnelsen tidligere da de for ti år siden lanserte sin kompakte SUV basert på Mitsubishi ASX, samme bil ble også solgt som Citroën C4 Aircross. Ryktene om en ny 4008 har svirret siden Peugeot lanserte SUV-ene 3008 og 5008 i 2016/2017. I tillegg til en coupé-formet takbue vil en 4008 trolig også få et mer påkostet interiør og utstyrsnivå for å forsvare en høyere pris. Det vil inkludere siste versjon av Peugeots iCockpit med sammenhengende digitalt instrumentpanel og infotainment-skjerm. For å appellere til nye kunder kan 4008 få designtrekk overført fra Citroën C4, men den vil bli bygget på den nye EMP2-plattformen som ligger under nye 308 og DS4. Den vil trolig legges seg mellom 3008 (445 cm) og 308 SW (464 cm) i størrelse. Med hensyn til drivlinjer kan det komme flere ladbare alternativer med både forhjulsdrift og firehjulsdrift, men om ikke differansen blir avskrekkende kan vi regne med det er modellen med firehjulsdrift og 300 hk som er mest aktuell for Norge. Nye 4008 kan bli avduket i løpet av inneværende år, men vi får neppe se den på veien før i 2023.
|