Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Begge de nye AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulsdriftsystem som fordeler kreftene optimalt under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG Dynamic Plus Pakke og boost-funksjon. Med denne pakken vil EQE 53 få en potensiell toppfart på 240 km/t. Ved egnet temperatur og batteriprosent vil den maksimale effekten og dreiemoment for Race Start økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kjappe 3,3 sekunder AMG Sound Experience Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator lover produsenten en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig. Ny batterigenerasjon Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA). En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er korte ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold. (saken fortsetter) Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, noe som muliggjør raskere lading. Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold. Dynamiske kjøreegenskaper Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke bare for den fullt variable firehjulsdriften, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr. I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med mekanisk firehjulsdrift sørger det elektriske systemet for betydelig raskere respons. – Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen ytterligere. Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen. Bilene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022 og prisene er foreløpig ikke fastsatt.
|