Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
T-betegnelse er langt fra ny hos Porsche. Den har vært i bruk siden 60-tallet, men har tidligere vært forbeholdt de rendyrkede sportsbilene i 911- og 718-seriene. Betegnelsen er en forkortelse for Touring og brukes på modeller som er spesialtunet for å fremheve de mest sportslige opplevelser. Og Macan er utvilsomt sporty nok til å inngå i denne kategorien, i alle fall når den får litt spesialbehandling som her. Modellen skal posisjoneres mellom Macan og Macan S. Motoren er den samme som i Macan uten tilleggsbokstav – en 2,0-liters turbo med 265 hk og maks dreiemoment på 400 newtonmeter. Sammenlignet med Macan S og GTS som begge har en V6 under panseret, gir dette en vektbesparelse på 58,8 kg på forakselen. Som i øvrige Macan-modeller er bilen utstyrt med 7-trinns dobbelclutchkasse – PDK i Porsche-vokabularet, samt PTM (Porsche Traction Management) firehjulsdrift. Utstyrt med Sport Chrono-pakke, standard i Macan T, gjør den null til hundre på 6,2 sekunder og har en toppfart på 232 km/t. Dermed barberer du akstiden med 0,2 sammenlignet med en ordinær Macan. Macan T er eneste Porsche-modell som kombinerer stålfjærer med PASM aktivt chassis som standard, og bilen er senket med 15 mm og har fått sterkere stabstag foran samtidig som chassiset er tunet i mer dynamisk retning. Spesialutgaven har designelementer i Agate Grey metallic i fronten, på speilhusene, dørene og takspoileren. Sportseksos og vindusrammer i sort høyglans samt eksklusive felger inngår også i pakken. Interiøret er utstyrt med elektrisk justerbare sportsseter i sort skinn og detaljer i tilsvarende kontrastfarge som eksteriøret. Oppvarmet GT sportsratt og Sport Chrono stoppeklokke på dashbordet er andre detaljer. I Tyskland har Macan T en prislapp på 69.462 euro og er bestillingsklar nå med første utleveringer fra april.
|