img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Geelys elbil klar for Norge
Geely er den tredje av de marginale kinesiske elbilprodusentene som plutselig er bitt klar for Norge. Vi har tidligere sett på to ferskinger. Her kommer veteranen Geely. Det er ikke færre spørsmålstegn der.

I løpet av en snau uke har tre kinesere meldt seg på i kampen om norske bilkunders gunst. 

Skywell vet vi alt for lite om – og derfor skjønner jeg nesten ikke noe av den.

Voyah vet vi litt mer om – men jeg har ikke snøring på hvorfor i all verden – og hvordan – de skal komme i gang allerede til sommeren.

Det tredje innslaget, derimot, ser det ut som man bør ta på alvor – på overflaten i hvert fall.

For det første fordi den representeres av Gill-gruppen.

Deres importør, Autoindustri, har eksistert siden 1940, og er blant annet kjent som importør av Subaru.

Deres ferskeste innslag er importen av MG, som det også kan sies mye om, men som endte med et rekordstort økonomisk resultat etter første år på markedet.

Etter 2020-salget endte importøren med en fortjeneste på 110 millioner kroner etter at de fikk solgt 3720 biler. Et helt utrolig resultat.

Men samtidig har de hatt to andre Kina-elbil agenturer som overhodet ikke har vist tegn til liv:

DFSK, som kommer fra produsentgiganten DongFeng (som også produserer Voyah som vi har snakket om tidligere i denne serien) samt Seres, USA-kinesisk som er et resultat av – tro det eller ei – at norske Think ikke ville samarbeide med Tesla.

Tror du meg ikke kan du lese litt av den historien her

Enda en grunn til å ta samarbeidet på alvor er at Gill-gruppen har hatt kontakt med Geely nesten siden kineserne kjøpte en tradisjonsrik taxi-produsent i Storbritannia og begynte å bygge en batterilektrisk utgave av den.

Det har ikke skjedd noe særlig mer siden den gang – men det er i hvert fall ikke Autoindustris skyld.

Sett på overflaten burde det heller ikke være noen grunn til å stille spørsmålstegn ved Geely.

Det er vel den Kina-produsenten norske bilkjøpere har det tetteste forholdet til, fordi vi vet at de eier Volvo (kjøpt i 2010) og at Polestar kommer derfra

De med litt større kunnskap vet at Geely kjøpte seg inn i Daimler i 2018, og endte som største enkeltaksjonær der. De er også største enkeltaksjonær i Volvo AB, lastebilfabrikken. De eier Proton i Malaysia og i 2017 kjøpte de Lotus, der de er i gang med et veldig krevende utviklingsprogram nå.

Hjemme fyller de 25 år, uten å se ut som de vil bruke masse flagg og basuner på å feire det. De ble den første private bilprodusenten av noen størrelse der, og dominerer denne sektoren sammen med BYD – spesialist på batterielektriske, og Great Wall, spesialist på SUV-er. 

Der Geely først og fremst har utmerket seg er på design, og det skyldes først og fremst svenske-arven. Peter Horbury, Volvos sjefsdesigner da Geely overtok, har gjort en fantastisk jobb med å bygge opp den beste kinesiske designavdelingen

(saken fortsetter)

Så hva skurrer?

Geometry skurrer!

Geelys satsing på batterielektriske biler, såkalte New Energy, skurrer.

Gudene selv vet vel kanskje ikke hvor mange merker Geely produserer. Men de fleste er uinteressante for oss, for det eneste som er akseptabelt i Norge er jo de batterielektriske.

Jeg har problemer med å se hvor mange det er av dem, men tar vi NE-bilene, altså inklusive plug in hybrider, byr de på minst ti forskjellige merker.

Allikevel klarte de ikke engang å selge 100.000 av dem i fjor!

De viser på store plansjer hvordan et samordnet drivlinjeprogram og et felles plattform-program (som også inkluderer de rene forbrenningsbilene til Lynk&Co og Geelys modeller, og Volvo) skal gjøre produksjonen rasjonell.

Men ikke før forteller de dette, så starter utviklingen av Polestar 5 som skal skje i England etter en ren Lotus Elise-oppskrift med limte og naglede aluminium-komponenter.

På tvers av all plattformpolitikk.

(saken fortsetter)

Uten å gå i flere detaljer: er det en produsent her i verden som trenger en slags konsoliderings-ansvarlig, så må det være Geely.

Dessuten vet de åpenbart ikke hva de selv gjør: Ved Gunagzhou-utstillingen i 2015 kom Geely med noen løfter om fremtiden. Den viktigste var kanskje at i 2020 skulle 90 prosent av Geelys salg bestå av NE-biler.

I fjor klarte konkurrenten BYD det. Frekke, ungdommelige konkurrenter som Xpeng og Nio lå på 100 % fra dag én. Men Geely?

I 2020 utgjorde NEV-ene 5,2 % av Geelys samlede volum. Det var faktisk en nedgang fra 2019, der andelen var 8,3 %. Og – det er viktig – salget av spesielt batterielektriske føyk til værs på det kinesiske markedet i denne perioden, bare ikke for Geely.

Det er ikke spesielt lett å finne Geelys NEV-andel for i fjor, jeg vet at de sier 1.333.966 biler totalt (nedgang), men elektrifiserte finner jeg ikke. For desember isolert ligger NEV-ene på litt over 10 %. En viss bedring, men langt igjen.

Men da elbilene begynte å røre på seg i Kina, så det ut som Geely tok grep og lanserte merkevaren Geometry i april 2019. Som så ofte i kinesisk industri for noen år siden viste dette seg å være gjenbruk av kjente forbrenningsmotor-modeller.

Geometry hadde ikke en sjanse da biler som Byd Han, Xpeng P7 og Nio ET7 begynte å røre på seg. Geometry solgte 20.000 i 2020 og 30.000 i fjor – stort sett til flåter.

Nykommerne Xpeng og Nio, som kommer fra ikkeno uten tradisjon og bakgrunn – produserer mer enn 10.000 – hver måned.

Men også Geely klarer å lese markedet og egne tall. Man blir ikke en Geely av å sitte på hendene.

(saken fortsetter)

Shanghai-utstillingen i fjor viste Geely en bil som alle regnet med ville bli den første helelektriske modellen til Lynk & Co. Den var en produksjonsnær utgave av Zero konseptet fra Beijing året før (Her gjelder det å følge med).

Men det viste seg at den skulle bli første utgave av det nye helelektriske merket Zeekr. (Hvor finner de navnene sine?).

Modellnavnet er imidlertid greit: double-O-one.

Zeekr 001 har åpenbart alt det som kresne norske kunder venter av en fremoverlent elbil – til og med elektriske dører, både i åpning og lukk!

Men også her bråstopper jeg og skjønner ikke hva Geely driver med.  001 e bygget på den såkalte SEA-plattformen (Lynk & Co, og kommende Volvo ‘XC 20’) som er i stand til å bruke 800V med tilhørende kort ladetid. Det er ikke tatt i bruk her!

Jeg sier ikke at Geometry C-modellen, som er den som først skal selges i Norge, ikke passer – egentlig har jeg ikke peiling, for jeg har ikke sett noen av dem.

Men umiddelbart har jeg problemer med å se hva som skiller Geometry fra andre mainstream elbiler på markedet nå.

Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det ikke er Zeekr 001 som nå presenteres fra Gill Gruppen. Der ville de hatt et innslag i spennende segmenter hvor de ikke er representert i dag.

Umiddelbart har jeg også problemer med å forstå hvorfor Geely ønsker å pushe Geometry. Zeekr fikk en turbostart i produksjonsfasen. 200 biler første måned, 2000 i november, 4000 i desember – målet for 2022 er 70.000 før den skal til Europa i 2023.

La oss håpe det er det som er Gillgruppens egentlige mål: å presentere Zeekr for oss neste år.

Men forklar da hvorfor de skal rote rundt i nesten et helt år med noe som ikke virker tilpasset det norske markedet.

Bortsett fra – kanskje den er tilgjengelig?

Les også:





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer