Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I år er det Alpine som har gått til Istituto Europeo di Design og bedt om å få noen gode ideer. Vi har ikke sett annet enn et teaserbilde foreløpig, men jeg går ut fra at som vanlig blir modellen utført i 1:1 av et av de store prototype-verkstedene i Torino slik at både studentene og vi får anledning til å møte vidunderet i full størrelsen. Jeg stusset litt over navnet som er blitt Alpine A4810. Noe oppslagsverk i Alpine-navn er jeg ikke, men det har da aldri vært noe firesifret modell navn i familien? 442 med helter som Didier Pironi og de to Jean-Pierre’ne, Jassaud og Jabouille, husker jeg godt – der var det mye gloria. Men hva er det ungdommen vil med dette underlige navnet? Jeg vet Alpine har hatt noen Le Mans type racere de siste årene, 470 og 480 – men disse studentene som skal vise oss bilens vei fremover kan da umulig ha ramlet for noe racing-aktig? På den annen side. Det sies at hydrogen er en vesentlig del av denne bilens fremdrift, og siden Le Mans har åpnet for en egen hydrogenklasse kan det kanskje være vi er på sporet av noe allikevel. Svaret skal vi – håper jeg – få når vi møter hele bilen, og ikke bare et lite teaserbilde, den 18 mars. Men i mellomtiden kan vi minne om hva et annet teaserbilde viser. Det kommer rett fra Alpine og forteller oss om Alpines komplette elbil-program i 2026. GT-X Over ligger på toppen. Det skal bli en batteri-elektrisk Coupé-SUV. I midten har vi en elektrisk hot hatch basert på Renaults kommende Super-Cinq. Nederst finner vi en lav sportsvogn med typisk Alpine-oppskrift. Det er et år siden Alpine og Lotus startet et formelt samarbeid om utvikling av blant annet en elektrisk sportsbil. Det er veldig sannsynlig at alle disse tre bilene har klare spor fra dette samarbeidet i seg.
|