Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dennis hadde startspor ti i dagens løp, og han avanserte to plasser allerede i starten. Han arbeidet seg videre oppover i feltet og på runde ti tok han ledelsen – en posisjon han holdt helt til fem runder gjensto av løpet. Det er obligatorisk med depotstopp og dekkskift i søndagens løp, men Dennis og teamet valgte en annen strategi enn de fleste av konkurrentene. Han startet på de hardeste dekkene som kan gjøre starten vanskeligere, men han kunne til gjengjeld bli på banen lenger enn de fleste konkurrentene. – Det er ikke noen seier, men det er greit å fullføre uten større problemer. Jeg lærte veldig mye av å kjøre innpå 30 runder i strekk. Kunne jobbe med å finpusse teknikken i forskjellige svinger. Det var et tungt løp fysisk på en super rask bane. Fint å få litt rytme og mye kjøring, sier Dennis etter å ha tatt sin første poeng for året. Lørdag var situasjonen imidlertid en helt annen. Da hadde Dennis pole position etter å ha oppnådd tiende beste tid i kvalifiseringen (resultatet for de ti beste snus på hodet for å danne lørdagens startoppstilling). Han fikk en meget bra start på løpet og opparbeidet seg raskt en luke på nesten sekundet. Men en kollisjon lengre bak i feltet medførte at safety car kom på banen. Nok en gang fikk Dennis en bra start da safety car slapp feltet, men bare sekunder senere smalt det på nytt på start/mål-langsiden. Dennis kjørte som eneste deltager gjennom pitlane da han passerte ved neste runde, noe verken safety car eller resten av feltet gjorde. Dennis ramlet dermed ned til 12. plass. Senere ble han ilagt en stopp&go-penalty på ti sekunder slik at han nok en gang måtte i depotet- Vi lar manager Harald Huysman forklare hva som da skjedde: – Største fiaskofaktor og direkte årsak til det ødelagte løpet for Dennis er en uerfaren, impulsiv og stresset løpsleder. Det ble gitt to tydelige radiobeskjeder til teamet fra løpsleder, disse beordret Dennis om å kjøre gjennom pitlane på grunn av ulykken på depotlangsiden. – Dette var helt riktig av sikkerhetsmessige hensyn for å unngå at bilene skal få kutt i dekkene fra karbonrester på ulykkesstedet. Prema kvitterte radiomeldingene og beordret Dennis til å kjøre gjennom pitlane, forklarer Huysman. – Imidlertid kommer det opp en melding på skjermene at pitlane nå er stengt. Idet Dennis kjører in i pitlane er det et rødt lyskryss som betyr at pitlane er stengt. Det er full forvirring, men teamet og Dennis velger å følge ordrene til løpsleder. – I ettertid mener juryen at lyssignalene på banen overgår radiobeskjeder. Det blir som om man står i et lyskryss på rødt lys og en politimann vinker deg gjennom. Deretter ilegger han deg bot for å ha kjørt på rødt! Rimelig absurd. Huysman understreker at Dennis har full tillit til Prema. – Dette er en hårfin marginsport der hvert tusendel teller. Det skal foretas umiddelbare og lynkjappe endringer i strategi på grunn av uventede hendelser, etc. – Prema har utvilsomt kjempeflinke og dyktige ansatte, de får nå mye urettmessig kritikk. De driver med selvransakelse hele tiden og selvfølgelig gjør de også små feil innimellom som har store konsekvenser. – Slikt skjer også med alle andre team i F2 – og ikke minst med Formel 1 teamene som opererer med hundrevis av ingeniører. Det er fortsatt tidlig i sesongen og vi står 100 prosent bak teamet. Vi vinner sammen og taper sammen! Heldigvis fikk Dennis kjørt et feilfritt løp søndag hvor han i nesten halve løpet lå alene i ledelsen. Nå har Dennis fire uker pause frem til neste løp som kjøres på Imola – en bane han kjenner godt fra tidligere løp i Formel 3 og Formel 4.
|