Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Allerede i mai er BMW i3 eDrive35L på plass i det kinesiske markedet. Den er basert på 3-serien, men strukket med 11 cm for å gi ønsker baksetekomfort som nærmest er et krav om man skal lykkes i det kinesiske markedet. BMW lover at bilen har tilsvarende kjøredynamikk, langdistanse-komfort og muligheter for individualisering som den ordinære 3-serien. BMW i3 eDrive35L får femte generasjon eDrive som vi kjenner fra iX3, i4 og iX, samt OS8 operativsystem som innebærer en rekke digitale muligheter og tjenester. Chassiset skal være fintunet for kinesiske veier og den ekstra vekten batteriene medfører. Ingeniørjobben er utført av BMW Brilliance Automotives R&D-avdeling i Shenyang, og det er også her den skal bygges – eksklusivt for det kinesiske markedet. Bilen har en legde på 487 cm som er 12 cm mer enn en ordinær 3-serie sedan. Motoren yter 210 kW (286 hk) og maks dreiemoment er på 400 Nm – identisk med dataene i iX3 som også produseres i Kina. Bagasjerommet har en kapasitet på 410 liter – 35 liter mer enn den ladbare hybriden som er mest populær i Norge, men 70 liter mindre enn biler med fossilmotor. BMW lover 0-100 på 6,2 sekunder, en rekkevidde på 526 km (etter kinesisk standard). Batteriet har en bruttokapasitet på 70,3 kWt, kan hurtiglades med inntil 95 kW hastighet og om bord-laderen er på 11 kW. Det er ingen hemmelighet at det etter hvert kommer en elektrisk 3-serie til vår verdensdel også, så da har vi grei pekepinn på hva vi har i vente. Men den lange versjonen får nok kineserne ha for seg selv. Med lanseringen av nye i3 i Kina har BMW inkludert Mini totalt seks rene elbiler, og de lover flere. I 2030 forventer de at elbilene vil utgjøre halvparten av deres globale salg.
|