Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For et par år siden lanserte Toyota spesialutgaven GR Yaris, og nå får Corolla tilsvarende behandling av Gazoo Racing og blir en skikkelig moroklump. Toyota hadde en T-Sport-versjon av Corolla tidlig i vårt årtusen, men den var beskjeden i ytelser sammenlignet med den GR Corolla som nå er vist i USA. Nykommeren låner komponenter fra GR Yaris, det gjelder blant annet motoren som er en 1,6-liters turbo med 300 hester og maks dreiemoment på 370 newtonmeter. Yarisen som selges hos oss har til sammenligning 261 hk / 360 Nm. Toyota sier ikke noe om ytelser – det kommer nærmere lanseringen til høsten – men vi kan regne med at den minst blir på nivå med GR Yaris som gjør null til hundre på 5,2 og har en toppfart på 230. Maks moment er på plass i området mellom 3000 og 5500 omdreininger og maks effekt ved 6500. En annen likhet mellom de to er firehjulsdriften, og begge leveres kun i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse. (saken fortsetter) AWD-systemet lar sjåføren velge mellom tre innstillinger som fordeler kreftene foran/bak som følger: 60/40, 30/70 eller 50/50. Førstnevnte er for daglig bruk, 30/70 når du vil leke deg i Sport-modus og 50/50 for de mest ekstreme ytelser. Toyota lover en bil som fungerer like bra på asfalt som på grus og snø – akkurat som en rallybil. Som GR Yaris skal den selges i to utgaver, en basis modell og en Circuit Edition. Begge har et stort eksosrør midt i hekken og et mindre på hver side. Baneversjonen skiller seg blant annet ut gjennom en markant spoiler og scoops i panseret. Denne skal kun bygges i et begrenset opplag på 1500 eksemplarer. Totalt håper Toyota på å selge 6000-7000 GR Corolla i tillegg til de 1500. Foreløpig ingen informasjon om Europa.
|